Hoe kan je je voornemens dit jaar wél volhouden?

Oud en nieuw staat voor de deur, net als wellicht je goede voornemens. Die volhouden is echter een behoorlijke opgave: veel mensen haken al snel weer af. Om te voorkomen dat jou dit jaar ook overkomt, vind je hieronder handige tips om ze nu wél vol te houden!

Zo houd je goede voornemens vol

Houd je voornemens klein

De belangrijkste tip is toch wel deze. Als je per 1 januari stopt met roken, drinken én vette snacks, is de kans zeer klein dat je dit volhoudt tot de volgende jaarwisseling. Voor je het weet is het blue monday en baal je – in goed gezelschap van een brandende sigaret, glas wijn en een bakje borrelnootjes. Dat kan anders.

Door klein in te zetten, is de kans op succes groter – en daarmee de kans op nog meer succes ook. Begin bijvoorbeeld met dry January en probeer de maand januari in elk geval niet te drinken. Daardoor ben je bewuster van je drankinname, merk je dat feestjes zonder alcohol ook heel gezellig kunnen zijn en besluit je misschien wel om het hele jaar matig te doen met drank.

Maak tastbaar wat je wil bereiken

Jezelf lekker eten ontzeggen en ineens vijf keer per week in de sportschool staan, is onrealistisch als je ‘alleen maar’ wil afvallen. Houd voor ogen waar je naartoe wil: een betere gezondheid, fitter lijf of misschien wel de halve marathon lopen dit jaar. Door een foto uit je gezondere jaren op te hangen, maak je het al een stuk tastbaarder. Hang een medaille op, focus op het fijne gevoel dat samenhangt met meer energie.

Maak het leuk voor jezelf

Gezonder eten is prima, maar maak van chocola geen verboden voedsel. Kies een sport die je leuk vindt (zodat je makkelijker volhoudt) of ga regelmatig wandelen. Daarvan kun je ook al meer energie krijgen en fitter worden op een laagdrempelige manier. Zet een fijne podcast of je lievelingsmuziek op en je creëert iets waar je naar uit gaat kijken. Beloon jezelf na elke week zonder sigaretten (wat makkelijk kan, aangezien je nu misschien wel € 70,00 per week uitspaart).

Vergeef jezelf een foutje

Stel je even voor dat je al 37 dagen niet meer rookt. Maar dan gebeurt er iets dat je boos of gestrest maakt en in een vlaag van ellende rijd je naar het tankstation, koopt een pakje sigaretten en gooit je goede voornemen overboord. Dat hoeft niet. Dat je een keer rookt, betekent niet dat je je goede voornemens nu maar helemaal moet opgeven. Geef je pakje liever weg aan iemand anders en ga door op de goede weg die je al was ingeslagen. Dit geldt voor alle voornemens.

Ga er samen voor

Wanneer je een goed voornemen in je eentje moet volhouden, is dat altijd lastiger dan als je dit samen doet. Probeer dus met iemand uit je omgeving te gaan sporten of sluit je aan bij een leuke groep gelijkgestemden. Motiveer en stimuleer elkaar om de goede voornemens vol te houden.

Sta stil bij je overwinningen

Een nieuwe goede gewoonte aanleren is lastig. Het zal waarschijnlijk niet zonder slag of stoot gaan, maar dat hoeft ook niet. Jouw doel is vooral om aan het eind van dit jaar een verschil te hebben gemaakt ten opzichte van dit moment. Sta daarom stil bij je overwinningen. Beloon jezelf als je langere tijd zonder mobieltje doet, als je een paar kilo verliest (of juist aankomt), wees trots wanneer je al een week niet hebt gerookt – hoe moeilijk dat ook was.

Bereid je voor op je valkuilen

Inmiddels ken je jezelf wel. Jij weet als geen ander wat jouw valkuilen zijn. Door je hier al vooraf op voor te bereiden, is de kans groter dat je ze uiteindelijk weet te omzeilen.

Denk daarbij aan een verjaardag (als je graag gezonder wil leven). Je weet vooraf dat je onder groepsdruk misschien moeite hebt om nee te zeggen tegen dat stukje taart. Bedenk dan vooraf wat je doet in zo’n situatie:

  • Je vraagt een klein puntje en geniet van elke hap.
  • Je vraagt een stuk fruit.
  • Je oefent alvast met nee zeggen.

In elk geval zal je dan beter kunnen omgaan met de mogelijke verleiding én weet je wat je te doen staat.

Goede voornemens volhouden? Begin (volgend jaar) op tijd

Eigenlijk is er nog één laatste tip die aansluit bij het bovenstaande, maar waar je nu niet zoveel meer aan hebt: op tijd beginnen. Wanneer je namelijk medio december alvast start met je goede voornemens, is de kans groter dat je volhoudt. Sowieso omdat de jaarwisseling vaak bol staat van zaken waar je daarna mee wil stoppen (drinken, roken, snacken, te veel op je telefoon zitten). Als je die nieuwe goede eigenschap al een tijdje hebt kunnen oefenen, begin je nieuwjaarsdag al een stuk frisser en zonder schuldgevoel dat je na 00.00 uur al wat steken hebt laten vallen.

Hoe gaan jullie je goede voornemens dit jaar volhouden?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Netrun78 – Shutterstock

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven