Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

Hoe begin je een nieuwe goede gewoonte?

Misschien ben je dit jaar begonnen met allemaal goede voornemens. Wil je graag gezonder gaan leven, meer aandacht besteden aan de mensen die je lief zijn of grotere zakelijke successen boeken? Hoe meer veranderingen je wil doorvoeren, des te lastiger het uiteindelijk zal worden. Daarom nemen we je in dit artikel mee naar een kleine stap vooruit: het aanleren van een goede gewoonte. Want waar verandering soms lastig is, is het absoluut mogelijk.

Nieuwe goede gewoonte?

Je hoeft absoluut niet te starten met nieuwe gewoontes op 1 januari. Een dag ervoor of erna is ook prima. Sterker nog, al begin je 31 mei, elke dag biedt een moment om de omslag te maken. Waarom dit artikel dan toch in de tweede week van januari online komt? Omdat uit onderzoek blijkt dat Nederlanders na gemiddeld tweeënhalve week hun goede voornemens opgeven. Als je dus graag wil doorzetten, dan is nú het moment om het jezelf makkelijk te maken. En met de onderstaande tips kom je echt verder, omdat je daarmee de nieuwe goede gewoontes verankert in je leven en daarmee echt kan veranderen,

Zo leer je nieuwe goede gewoontes aan

Houd het bij één stap per keer

Zoals je hierboven eigenlijk ook al kunt lezen: drie nieuwe gewoontes tegelijkertijd proberen door te voeren is praktisch onmogelijk. Verandering is op zichzelf al een lastig fenomeen, laat staan als je van jezelf eist dat je zowel topfit wordt, de beste in jouw vakgebied én elke week afspreekt met je ouders en schoonouders. Hoe meer hooi je ineens op je vork neemt, des te meer het beklemt. Stapje terug dus, of beter gezegd: stap voor stap.

Stel dat je je hebt voorgenomen aan je conditie te gaan werken, dan ga je ook niet meteen de marathon rennen. Houd het klein: begin met een wekelijkse hardlooptraining of een uur dansen bij een dansschool in jullie buurt. Als je dat eenmaal in je normale ritme hebt opgenomen, kan je wellicht ook kijken of je daarnaast nog anders wil gaan eten. Rustig aan.

Bedenk voor jezelf wat de voordelen zijn

Probeer hierbij echt vanuit jezelf te blijven denken. Waarom wil jij een bepaalde verandering? Merk je bijvoorbeeld dat je al uitgeput raakt als je de trap oploopt en wil je gewoon een sprintje kunnen trekken zonder daarna vijf minuten amechtig op de bank te hoeven bijkomen? Dan is het zaak daar iets aan te doen.

Let op! Er is een verschil tussen het verzinnen van voordelen die vanuit jou komen en voordelen vanuit een externe factor. Bij dat laatste kan je denken aan een motivatie die voortkomt uit het willen voldoen aan een slanker en sportiever schoonheidsideaal. Waarschijnlijk wordt dat al lastiger vol te houden, omdat je motivatie daarmee eigenlijk buiten jezelf ligt. Jij hebt immers niet besloten hoe dat schoonheidsideaal eruit ziet, dat doet de maatschappij. Kijk daarom echt naar een reden waarom jíj wil veranderen, dan houd je het makkelijker vol.

Schep voorwaarden die je helpen

Graag willen stoppen met roken of gezonder eten helpt niet wanneer je pakje sigaretten of die rol koekjes in het zicht ligt. Sterker nog, de wetenschap dat het in huis is, maakt dat je gemakkelijker weer terugvalt in oude gewoontes. Schep daarom voorwaarden die je helpen. Dus gooi dat laatste pakje sigaretten weg (of geef ze aan iemand die nog wel rookt), haal geen snoep en koek of chips in huis. Doordat je een fysieke barrière opwerpt, zal je makkelijker doorzetten. Want om nu helemaal naar het tankstation te rijden op zaterdagavond, is een stuk lastiger als je al drie weken lang gezonder leeft.

Kijk verder of je een alternatief kunt vinden. Zo kan je snacks gemakkelijk vervangen door een gezonder alternatief en als roker kijken of je de momenten dat je buitenstond met een sigaret anders kan gaan invullen. Wellicht is een stukje wandelen zonder te roken op den duur ook prettig – en in elk geval een stuk gezonder. Of een wortel eten als je de behoefte voelt opkomen. Ook een slimme tip? Maak het leuker. Dus kijk je favoriete televisieserie tijdens het joggen op de loopband, luister een podcast of zoek nieuwe gezonde recepten die ook nog eens hartstikke lekker zijn. Dan houd je het een stuk makkelijker vol.

Houd voor ogen wat je einddoel is

Dat kan door regelmatig bewust stil te staan bij de voordelen van het veranderen van je gewoonten, maar ook concreet: maak visueel hoe het je helpt. Iemand die bijvoorbeeld geregeld te laat komt, maakt anderen gelukkiger door wél op tijd te zijn. En als je dat concreet op papier wil hebben, schrijf dan de positieve reacties op van je omgeving op de momenten dat je keurig op de afgesproken tijd klaarstond. Op die manier zie je ook daadwerkelijk welk effect het heeft. Vraag anderen ook om feedback, zodat je keer op keer bevestigd krijgt dat je verandering nuttig is.

Wees mild naar jezelf toe

We maken allemaal weleens een misstap in de richting van ons einddoel. En dat maakt helemaal niet uit, je kan op ieder moment van de dag beslissen dat je jezelf weer herpakt. Denk aan het moment waarop het buiten giet en je met geen twintig paarden de deur uit te krijgen bent om te gaan joggen. Wees dan niet te streng, je kan namelijk ook nog kiezen om een workout in huis te doen of morgen te gaan in plaats van vandaag. Voor extra motivatie kijk je naar de visuele effecten van je nieuwe goede gewoonte en voor je het weet ben je up and running – letterlijk in dit geval.

Welke goede nieuwe gewoonte zou jij wel willen aanleren?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Boontoom Sae-Kor – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids