Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

Als introvert opladen na een drukke week

Of je het nu prikkelkater noemt, overprikkeling of gewoon druk – als introvert kan een drukke week zowel intens gezellig zijn als uitputtend. In dit artikel vind je dan ook handige manieren waarop je weer kunt opladen na een druk bezette week en tot jezelf kan komen.

Vijf van de zeven dagen druk

Afgelopen week had ik eigenlijk maar één vrije avond. De rest van de avonden stond mijn agenda dichtgetimmerd – los van alle verplichtingen die ik normaliter al heb met ons grote gezin. Weliswaar ging ik onwijs leuke dingen doen (naar schaatsen met de oudste, etentje met vriendinnen die ik alweer eeuwen niet gezien had, eindelijk naar de musical Aladdin, filmpremière met jongste dochter en lunchen met familie voor mijn ouders huwelijksjubileum), maar druk. En als introvert beleef je zo’n week toch anders, merk ik. Hoewel ik intens geniet van elke seconde, ben ik na zo’n week leeg. Misschien juist omdat zo’n week veel hoogtepunten kent en ik die ten volste beleef.

Tijd om op te laden dus – iets dat je als introvert gewoon nodig hebt. Hoe je het best kunt bijkomen?

Hoe kan je bijkomen van een drukke week (als introvert)?

Zoek de natuur op

De natuur heeft bewezen een helende werking op mensen. Door je te omringen met groen (of dit nu in een stadspark is of het bos, buitenaf, is irrelevant) versterk je het immuunsysteem en verlaag je het cortisolgehalte. Wanneer je overprikkeld bent door de drukte is het dus verstandig om naar buiten te gaan. Al zit je maar een halfuurtje op een bankje of, nog beter, maak je een goede herfstwandeling in de regen of kou – je zal merken dat je na afloop weer wat meer rust voelt in je lijf en hoofd.

Minimaliseer prikkels van buitenaf

Het sluipt erin, maar is funest voor je algehele gevoel van rust. Social media vragen veel aandacht van ons, we zitten regelmatig in meerdere WhatsAppgesprekken tegelijk en ‘even’ een spelletje doen op je telefoon duurt altijd langer dan gepland. Terwijl juist die smartphone ook enorm bijdraagt aan onze onrust. Door hem even op stil te zetten of te zorgen dat je een dag lang alleen gestoord kan worden door telefoontjes, zal je aanzienlijk meer rust ervaren.

Mediteer in stilte

Om te kunnen ontprikkelen, kan het helpen te mediteren in stilte of met rustige muziek op. Even helemaal naar binnen keren, je gedachten te laten gaan en langzaam de spanning uit je lijf voelen vloeien.

In dit artikel vind je twintig geleide meditaties die je hier goed bij kunnen helpen.

Blokkeer je agenda

Juist na een drukke week is het goed om, ter balans, te kijken of je de agenda zo leeg mogelijk kunt houden. Dat betekent dus ook dat je bepaalde dingen mag weigeren. Misschien komen de kinderen met puppyogen naar je toe omdat ze na schooltijd willen spelen, maar zit jouw hoofd te vol. Spreek dan af voor een volgende keer of vertel dat het alleen kan als ze gaan buitenspelen. Goede vrienden zullen je begrijpen als het even te veel is en tijdens die ene verplichte borrel van je werk kan je ook kiezen om eerder weg te gaan. Hoe meer je nu weer kunt opladen, des te sneller je je weer beter voelt.

Geef zoveel mogelijk toe aan je behoeften

Als introvert sta je nu eenmaal anders in het leven dan een extravert. Niet iedereen zal het dan ook snappen als jij al hoofdpijn krijgt bij de gedachten aan boodschappen doen, om maar iets te noemen, omdat het voor jou betekent dat je een sociale situatie moet ingaan die momenteel te veel van je vergt. Kijk dus zoveel mogelijk naar je eigen behoeften. Ben je moe? Ga dan zo vroeg als je kan op bed liggen. Geen energie om te koken? Bestel een keertje. Laat je boodschappen bezorgen. Ontzorg jezelf even zoveel mogelijk, zodat je lijf en geest de tijd en ruimte hebben om weer bij te komen van alle drukte. Dan kan je er binnenkort weer tegenaan!

Hoe ga jij om met drukke weken in je agenda? Vind je dat fijn of moet je er ook echt weer even helemaal van bijkomen? En wat is jouw ultieme manier om op te laden als introvert?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©fizkes – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids