Hielspoor tijdens de zwangerschap: do’s en don’ts

Tijdens de zwangerschap kunnen voetproblemen ontstaan. De meeste zwangere vrouwen kennen oedeem (vocht vasthouden), zeker tijdens de zomerse maanden en richting het eind van de zwangerschap. Minder bekend is misschien dat je ook hielspoor kunt ontwikkelen. Dit is een vervelende pijn aan de onderkant van je voet die je kan belemmeren in je dagelijkse gang van zaken. Het goede nieuws is dat je die pijn in elk geval iets kunt verlichten en gedeeltelijk verminderen. Hoe? In dit artikel lees je alle do’s en don’ts bij hielspoor in de zwangerschap.

Wat is hielspoor?

Naast kramp, vocht vasthouden en klachten die komen door zwangerschapsdiabetes, kan je ook hielspoor ontwikkelen tijdens je zwangerschap. Het lichaam van een zwangere vrouw verandert snel. Je gewicht neemt vanaf een bepaald moment toe en je lijf maakt meer relaxine aan waardoor banden en pezen verslappen. Deze oorzaken dragen eraan bij dat je voet tijdens je eerste zwangerschap als het ware doorzakt. Je kunt daardoor ook bijvoorbeeld een grotere schoenmaat krijgen. Verder zijn je voeten gevoeliger voor ontstekingen of irritaties die pijn veroorzaken.

Door overbelasting is het bovendien mogelijk dat de pees onder je voetboog, dicht bij je hiel, te veel te verduren krijgt. Hierdoor ontstaat verkalking en dat levert een gemene pijn op bij het opstaan of tijdens het lopen. Gelukkig is het niet nodig om je hele zwangerschap pijn te blijven houden. Je kunt bijvoorbeeld oefeningen doen die helpen bij hielspoor en andere oplossingen toepassen.

Wat kun je doen tegen hielspoor in de zwangerschap?

Bespreken met je verloskundige of gynaecoloog

Voor je aan de slag gaat met hielspoor is het belangrijk om te informeren bij je verloskundige of gynaecoloog wat je moet doen. Mogelijk kennen zij een gespecialiseerde podotherapeut die vaak werkt met zwangere vrouwen of loop je al bij een fysiotherapeut. De deskundigen weten het best wat bij jou specifieke hulpvraag en situatie past. Bovendien wil je niet van de regen in de drup belanden en dankzij bepaalde oefeningen tegen hielspoor een nieuwe klacht te ontwikkelen op een andere plek.

Oefeningen doen

Als je last hebt van hielspoor tijdens je zwangerschap kan je verschillende oefeningen doen om je spieren op te rekken. Regelmatige herhaling helpt de klachten te verminderen. Uiteraard overleg je met je fysiotherapeut voor je de onderstaande oefeningen gaat uitvoeren. Voor sommige zwangere vrouwen zijn aangepaste oefeningen namelijk beter, zeker als je ook last hebt van andere klachten als bekkeninstabiliteit.

Gezond leven, gevarieerd eten

Hoewel gezond leven en gevarieerde voeding altijd belangrijk is tijdens de zwangerschap, kan het ook helpen voetklachten tijdens de zwangerschap te verminderen. Hoewel je door de pijn misschien geneigd bent om stil te zitten, is beweging goed tegen hielspoor. De eerdergenoemde oefeningen kunnen helpen, net als een korte wandeling. Zeker als je een zittend beroep hebt of tijdens je werk veel stil staat, is het belangrijk regelmatig even te bewegen. Bespreek dit ook zeker met je leidinggevende zodat je hier ruimte voor krijgt.

Steunzolen dragen

Behalve oefeningen doen en letten op je voeding/levensstijl, kan je ook steunzolen op maat laten maken. Je gaat hiervoor langs bij een podotherapeut die je voet opmeet. Hij of zij laat vervolgens een steunzool maken die je voet precies op de juiste punten ondersteunt. Controleer in je ziektekostenverzekering welke vergoeding je krijgt. In sommige gevallen krijg je het bedrag van de steunzolen zelfs volledig terug.

Heb jij last (gehad) van hielspoor tijdens de zwangerschap?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Ro_ksy – Shutterstock

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven