tips voor orde in de chaos

Handige tips voor meer orde in je chaos

Of je nu ooit de classificatie ADHD hebt gekregen of om een andere reden slecht overzicht kunt houden in de chaos van je leven: dit valt gelukkig grotendeels aan te leren. Ook mij lukte het, als de notoire sloddervos die mijn ouders nogal eens wat hoofdbrekens bezorgde met verloren fietssleutels en contactlenzen. Het meisje wiens ouders naar een informatieavond op school gingen, waar ze ontdekten dat ze de enigen waren zonder de meegegeven informatie. De vrouw die tot haar dertigste overal te laat kwam – zelfs tijdens de ontmoeting met mijn toenmalige schoonmoeder. Dan lukt het jou zeker ook! Hoe? In dit artikel vind je handige tips om orde te scheppen in de chaos.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Een moeder zijn die vooral uitblinkt in inefficiëntie, het sparen van rommel en van alles kwijt raakt, is niet handig. Toch bestond de invulling van het ouderschap mijnerzijds jarenlang in racen richting school en verzuipen in alle extracurriculaire activiteiten. Tot mijn grote ongenoegen merkte ik bovendien dat de meiden dit overnamen. Sterker nog, ik had vanmorgen een dochter die bijna op haar pantoffels richting school wilde fietsen.

Hoewel slordigheid een teken is van bovenmatige intelligentie – iets waar ik me graag aan vastklamp – wist ik ook dat ik hier niet jarenlang mee door kon gaan. Het huis slibde dicht en leek meer op een woning uit een willekeurige hoardershow, de meiden wisten niet beter dan dat we altijd haast hadden en leerden zo niet hoe je structuur aanbrengt in je leven. En dat terwijl dat enorm helpt om je goed te voelen en om een prettig leven op te bouwen. Door de jaren heen, mede dankzij de voordelen van vier keer nesteldrang, verbeterde dit alles gelukkig. Die kennis deel ik graag met jou!

Samen opruimen
De slaapkamer van mijn dochters is regelmatig een bende. Zodanig dat je moet fierljeppen om bij hun bed te kunnen komen. Daarom besloot ik recent zelf de spreekwoordelijke bezem maar weer eens door de zooi te halen. Mijn tienjarige stond erbij, keek ernaar en hielp me, waarna ze opmerkte dat ze dit toch wel vaker zou willen doen. Ze begreep beter hoe opruimen werkte. Die avond, terwijl haar bedtijd allang en breed in het verleden lag, organiseerde ze de knuffels op haar bed. Onder het mom van iets is beter dan niets, concludeer ik dus graag dat het goede voorbeeld écht belangrijk is.

Hoe word je minder slordig?

Afspraken organiseren

Met een eigen bedrijf en drie kinderen in de schoolgaande leeftijd (middelbaar- en basisonderwijs), voelde ik me steeds verder verzuipen in alle afspraken en activiteiten. Overigens, nog steeds weleens. Wat mij enorm helpt, is om wekelijks te gaan zitten met mijn agenda voor mijn neus en daar alles op te schrijven. Verder noteer ik de belangrijkste zaken in mijn telefoon en zorg ik dat ik een herinnering krijg (maar, indien nodig, soms wel drie). De keren dat ik essentiële zaken vergeet, zijn op één hand te tellen.

Nooit meer te laat komen (door jouw schuld)

Wist je dat ik vroeger de afgesproken tijd als richtlijn zag? Ik vertrok daardoor vaker wel dan niet om 12.30 uur van huis als ik dan eigenlijk al ergens had moeten zijn. Ook kon ik niet goed plannen: voor diezelfde afspraak om 12.30 kon ik gerust vijf minuten voor vertrek starten met het lakken van mijn nagels. Toch vind ik niet dat het een excuus mag zijn om je hele leven te laat te komen, ‘omdat ik nu eenmaal zo in elkaar zit’.

Tegenwoordig pak ik het daarom anders aan.

  • Mijn richtlijn is nu om een kwartier tot tien minuten voor de afgesproken tijd aanwezig te zijn. Liever wachten op een ander dan dat ze op jou wachten.
  • Voorbereiding is essentieel: ik denk vooraf na over mijn kleding, make-up, haar én lak mijn nagels ruim op tijd.
  • Moet ik een tas meenemen? Dan zet ik die alvast in de auto of bij de voordeur.
  • Bij voorkeur zorg ik dat ik een uur tot halfuur van tevoren klaar ben met alles. In geval van nood of hevige file kan je dan ook eerder vertrekken.

Hoe de kinderen elke dag op tijd op school komen?
Eerlijk gezegd kan en mag ik hiervoor de credits niet pakken. Sinds ik me hier minimaal mee bemoei, gaat het een stuk beter. Ze maken hun brood de avond ervoor klaar, leggen hun kleding vast neer en werken verder zeer efficiënt in de vroege uurtjes. Daardoor kunnen ze maximaal blijven liggen en staan ze met minimale inspanning op tijd bij de voordeur.

Klaar met de chaos in huis

Misschien bewaar je, net als ik lange tijd deed, veel spullen ‘voor het geval dat’. Op papier wellicht logisch, maar in de praktijk leidt het tot een verstikkend gevoel. Mogelijk zelfs tot een ruimte van je huis waar je liever niet komt en hoogstens iets extra’s op de stapel gooit, om daarna de deur snel dicht te trekken. Niet nodig. Wat helpt, is voor jezelf bedenken wat écht niet weg mag en wat eventueel, al dan niet via Marktplaats of een andere route, vervangen kan worden – mocht het in de toekomst van pas komen. Je zal merken dat het grootste deel van al die spullen nooit gemist wordt.

Gestructureerd vooruit denken

Hoewel we de naam hebben, kunnen vrouwen eigenlijk ook niet multitasken. Niemand. En toch doen we het: met onze telefoon in de hand stuur je een bericht naar vriendin A., je beantwoordt de vraag van je kind én probeert na te denken over het avondeten van komende week. Onmogelijk! Door één taak per keer uit te voeren, ben je al op de helft. Daarnaast helpt het om voor de belangrijkste zaken een lijstje te maken, zodat je niet elke keer opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Denk aan:

  • Paklijst voor vakantie
  • Welke administratieve zaken je moet nalopen aan het eind van het jaar
  • Hoe je de belastingaangifte doet
  • Een lijst met verschillende gerechten: ben je inspiratieloos en wil je weleens iets anders eten, dan kan je hier altijd tussen zoeken naar iets lekkers
  • Verlanglijstjes die je gedurende het jaar aanvult
  • Vaste genodigden voor verjaardagen
  • Wie je een kerstkaart stuurt

Vaste en logische plekken

Ben je rommelig? De oplossing is gelukkig simpeler dan je denkt. Door logische plekken te creëren voor je spullen, ligt alles waar het zijn moet. Speelgoed op een vaste plek, je sleutels in een mandje, alle schoenen in een kast, je voorraad eten in de keukenkastjes, gereedschap in de schuur en de kerstboom en bijbehorende spullen op zolder – om maar iets te noemen. Verder helpt het als je bakjes gebruikt en andere beproefde methoden waarmee je orde in de chaos kunt scheppen. Bijkomend voordeel is dat je ook minder snel iets kwijtraakt: doordat alles zijn vaste plek kent, is er maar één plek waar je hoeft te zoeken.

Hoe gaat het bij jullie thuis? Vind je het lastig om alles te onthouden dat je nog moet doen of gaat je dat wel gemakkelijk af?

Liefs, Merel

Schrijf je nu in voor de wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je me al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Uitgelichte afbeelding ©Kostikova Natalia – Shutterstock

1 gedachte over “Handige tips voor meer orde in je chaos”

  1. Dat slordige heb je helaas van mij; het enige waar ik nauwkeurig in ben is het nakomen van afspraken

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *