Press "Enter" to skip to content

Fruit- en groentenmoes voor peuters

Onze zoon eet bijna geen fruit

Als klein meisje was ik niet bepaald een gevarieerde eter. Wat avondeten betreft gingen macaroni met kaas, patat, pannenkoeken en poffertjes er wel in, maar daar hield het dan wel mee op. Elke avond zat ik met lange tanden aan tafel. Het enige waar ik eigenlijk echt van genoot was mijn stukje vlees. Met de jaren leerde ik meer eten en ging ik ook veel meer lekker vinden, maar losse groenten naast de aardappelen? Nee, dat is nooit mijn favoriete onderdeel van het avondeten geworden.

Zoveel als ik inmiddels lekker vind, zo weinig lust mijn zoontje van drie. Eindelijk begrijp ik de frustraties van mijn eigen moeder 😉 Vanaf het moment dat hij zijn eerste hapje kreeg, ging ik zelf groenten koken en pureren. Brood wilde hij niet echt, hij at alleen eierkoeken in het begin en daarmee begon zijn uitgesproken voorkeur voor bepaald eten. Ik gaf hem zo divers mogelijk te eten: alle fruit- en groentesoorten die hij mocht. Inspiratie deed ik op bij de kant-en-klare potjes uit de supermarkt.

Omdat we koken zonder pakjes of zakjes, at onze zoon vanaf zijn eerste verjaardag eigenlijk bijna alles met de pot mee. Maar vanaf het moment dat hij twee jaar werd, veranderde die houding. Hij werd kieskeuriger, zeker met zijn avondeten. Brood ging er gelukkig wel in, maar rijst en zeker ook groenten werden een drama. Maar goed, we vinden het erg belangrijk dat hij wel zijn dagelijkse portie groenten en fruit binnenkrijgt. Daarom ging ik op zoek naar lekkere én voedzame alternatieven. Een voorbeeld daarvan is zelfgemaakte appelmoes, wat een groot succes bleek.

Ingrediënten zelfgemaakte appelmoes

Je kunt in plaats van appel ook andere zachte groente- en fruitsoorten gebruiken. Als je een grotere hoeveelheid maakt, kan je na afloop de moes invriezen in een boterhamzakje of plastic bakjes. Voor baby’s is het handig om dit in de vorm van ijsblokjes te doen: die zijn gemakkelijk te ontdooien. Na afloop luchtdicht afdekken met folie.

Let op! Als je verhitte groente of fruitmoes in de koelkast of vriezer wil zetten, zorg dan dat deze eerst is afgekoeld. Zo voorkom je de groei van bacteriën.

  • 1 appel (of meerdere, als je een grotere hoeveelheid wil maken)
  • Snufje kaneel

Verder nodig

  • Stenen kommetje
  • Magnetron (of pan)
  • Staafmixer of een speciale groentezeef

Bereidingswijze

  1. Snijd de appel in kleine stukjes
  2. Plaats de appel in een stenen kom in de magnetron, drie minuten lang
  3. Controleer of de appel zacht is. Zo niet, laat hem dan nog een minuut langer koken.
  4. Zodra de appel klaar is, pureer je hem glad met de staafmixer.
  5. Na afloop een snufje kaneel toevoegen, roeren en je bent klaar!

Heb je geen magnetron? Dan kun je de appelmoes ook koken. Dit duurt wel iets langer. Je kunt bovendien een groentezeef gebruiken in plaats van de staafmixer.

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons en het onderhoud van De Mamagids een klein handje. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids