Press "Enter" to skip to content

Wat is groeipijn bij kinderen en wat kan je eraan doen?

Groeipijn hangt, zoals de naam al aanduidt, samen met het groeiproces bij jongere kinderen. Hoewel je hier geen zorgen over hoeft te maken, kunnen ze hier met name vanaf de kleuterleeftijd veel last van krijgen in de vorm van pijn, slecht slapen en emotionele buien. Maar wat is die groeipijn nu precies en wat kan je tegen de pijnklachten doen?

Let op! Wanneer je de symptomen hieronder niet volledig herkent, als je twijfelt of op een andere manier niet helemaal zeker weet of jouw kind écht last heeft van groeipijn, neem dan altijd contact op met een medisch specialist. Deze kan jullie specifieke situatie beoordelen en kijken waar het aan scheelt. Dit artikel is puur informatief bedoeld, aan de tekst kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

Wat is groeipijn?

Medische literatuur over groeipijn

Opmerkelijk genoeg kennen we bijna allemaal de term groeipijn, maar staat er in de medische literatuur slechts weinig beschreven over dit fenomeen. Wat ook opvalt is dat groeipijn eigenlijk niet direct hoeft samen te hangen met een groeispurt of zelfs op een andere manier direct te linken is aan het groeien van het lichaam. Het komt ‘gewoon’ gemiddeld vaker voor in de leeftijd vanaf ongeveer vier jaar tot in de puberteit, en uit zich in fases. Zo kan je kind er maanden geen last van hebben en dan plots regelmatig vertellen over pijn die niet logisch te verklaren is.

Gezonde kinderen

Een opvallend, maar belangrijk kenmerk van groeipijn is verder dat je kind verder gezond is. Er is dus geen onderliggende oorzaak waardoor de klachten verklaard kunnen worden. Dat is ook meteen de reden waarom het soms tijdelijk verdwijnt en dan weer kan terugkomen.

Waar en wanneer komt groeipijn voornamelijk voor?

Lichamelijke groeipijn

Groeipijn komt vooral voor in de ledematen (armen, knieën, kuiten, voeten etc., maar ook soms in de rug of schouders) en het kan per dag wisselen waar je kind last van heeft. Een aantal typische lichamelijke kenmerken zijn:

  • Symptomen die optreden aan het eind van de dag of ‘s nachts
  • Vermoeidheid (door de pijnklachten en het eventuele slechte slapen)
  • De klachten houden niet aan: de volgende dag is het over
  • Soms: hoofd- en/of buikpijn

Opvallend is dus dat groeipijn komt en gaat, vaak erger is na intensieve inspanning en vooral in de avonduren en nacht optreedt. Verder is het belangrijk om te weten dat roodheid, zwelling of koorts niet bij groeipijn horen. Neem in die gevallen altijd contact op met je huisarts.

Emotionele symptomen

Daarnaast hangt groeipijn ook samen met een emotionele verandering. Zo zie je geregeld dat kinderen die er last van hebben meer moeite hebben met het reguleren van hun emoties (drift- en huilbuien), sneller nachtmerries hebben of slechter slapen.

Cindy: “Een paar maanden terug kwam onze dochter van 8 met vage klachten naar me toe. Ze had buikpijn, kon in de avond en nacht niet goed meer (door)slapen vanwege haar pijnlijke benen en had ineens bijzonder emotionele buien. Ik vroeg me af of er misschien meer aan de hand was op school, toen een goede kennis me wees op groeipijn. Ik las me en alles viel op zijn plek. En zoals verwacht, is nu alles weer voorbij. Ze slaapt beter, is zichzelf en heeft geen pijn meer.’

Wat kan je doen tegen groeipijn?

In principe is groeipijn een natuurlijk proces dat vanzelf weer overgaat. Dat neemt niet weg dat je kind flink last kan hebben van pijnklachten en dat het slechte slapen jou als ouder wellicht op den duur ook opbreekt. Onderstaande manieren kunnen helpen de pijn een beetje te verlichten.

Massage van de benen

Een massage zorgt voor een betere doorbloeding, het is een fijne manier van één op één aandacht en daarbij helpt het de pijn iets te verlichten. Bijkomend voordeel is dat je kind vaak lekkerder slaapt wanneer je ze hebt gemasseerd: ze kunnen hiermee echt tot rust komen na een drukke dag. Zeker als ze veel hebben gesport.

Warmte (kruik, douche of bad)

Zoals warmte bij spierpijn een verlichtende werking heeft, kan een kruik of warm bad ook helpen als je kind veel last heeft van groeipijn. Ook wanneer hij of zij buikpijn krijgt. Daarnaast kan het gebruik van een magnesiumolie helpen.

Spieren strekken

Het strekken van de spieren, bijvoorbeeld door cooling down oefeningen te doen voor het slapen gaan, kan net als een fijne massage helpen om de armen en benen weer tot rust te laten komen. Je kan hierbij denken aan kinderyoga oefeningen voor jongere kinderen of een YouTube tutorial.

Paracetamol

Op de zwaarste dagen kan een paracetamol of Sinaspril verlichting bieden.

Herken jij de symptomen van groeipijn? Heb je het zelf gehad vroeger of zie je het nu bij je kind terug? Laat het ons weten in de reacties.

Ook leuk om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids