Press "Enter" to skip to content

Goede voornemens volhouden? Start vóór de jaarwisseling

Vind jij het ook zo ontzettend moeilijk om je goede voornemens vol te houden? Starten met een gezondere levensstijl terwijl je de oliebol wegspoelt met champagne, of nog één sigaretje rookt terwijl de klok al twaalf slaat… Het is maar lastig om uitgerekend op oudejaarsavond te starten met goede voornemens. De oplossing? Begin al voor de jaarwisseling! De redenen lees je hieronder.

Goede voornemens volhouden? 5 redenen om voor de jaarwisseling te beginnen

Geen enkel goed voornemen begint met drank en snacks

Laten we eerlijk zijn: je motivatie neemt per glas alcohol af en dat je overal borden vol met lekkere hapjes ziet, maakt toch dat je al snel je goede voornemens aan de kant schuift. Oud en nieuw is níet het moment om te beginnen aan een gezondere leefstijl. Zo simpel is het. Begin je al een paar weken eerder met het letten op je eten, dan ben je tegen oudejaarsavond vaak wel gedisciplineerd genoeg om gewoon een normale hoeveelheid in huis te halen en niet voor een heel weeshuis.

Een gezondere leefstijl draait immers ook om balans: af en toe een oliebol is niet erg, maar vier achter elkaar is zonde. Daarbij komt nog een voordeel kijken. Stel dat je stopt met roken op 26 december, dan heb je de 31e al vijf dagen zonder sigaret geleefd. Je hebt al iets opgebouwd en het is zonde om dat weg te gooien, toch? Je bent dan sneller geneigd je aan je eigen goede voornemens te houden dan wanneer je al drie glazen champagne op hebt en in alle vrolijkheid meent dat één sigaretje nog wel kan.

Je kunt gestructureerd te werk gaan

Vaak is het aan te raden gewoon één goed voornemen per keer te nemen. Honderd dingen houd je immers niet vol en bovendien is eentje eigenlijk al lastig genoeg. Doordat je nuchter start met je goede voornemen en in alle rust, kan je een aantal dingen goed bekijken:

  • Wat wil je precies voor elkaar krijgen?
  • Waar liggen je valkuilen?
  • Wat is je einddoel/wat hoop je eraan over te houden?

Is oudejaarsavond een struikelblok? Dan kan je je daarop voorbereiden. Bijvoorbeeld door geen alcohol of snacks in huis te halen, zoveel mogelijk vrienden uit te nodigen die je stimuleren bij het behalen van je voornemens of overal in huis plaatjes op te hangen van je einddoel.

Waarom zou je wachten?

Even eerlijk: als je een goed voornemen stelt, dan hoef je toch niet per se nog twee weken te wachten? Als je bijvoorbeeld gewicht wil verliezen, is het weinig zinvol om nu nog van alles naar binnen te werken en dan straks na oud en nieuw echt te starten met afvallen. Hoewel 1 januari voelt als een onbeschreven bladzijde, is het ook vaak een dag die start met allerlei verleidingen. En als je de eerste dag al niet volhoudt, waarom zou je dan de rest van het jaar nog wel doorgaan? Door eerder te beginnen, bekrachtig je meteen de motivatie om dit te gaan doen. Je wil graag afvallen en dat kan vandaag al beginnen.

Het duurt even voor je een nieuwe eigenschap vasthoudt

Zo bezien kan je misschien zelfs het beste al eerder beginnen dan december, maar goed, punt mag duidelijk zijn: het duurt eventjes voor je echt kunt veranderen. Daarom is het beter om niet met oud en nieuw te starten, maar al eerder. Dan bouw je alvast wat successen op waarop je kunt teruggrijpen wanneer het even moeilijk is – zoals tijdens oud en nieuw bijvoorbeeld.

Als je de decembermaand overleeft, dan kan je alles aan

Wat je goede voornemen ook is – stoppen met roken, minder snoepen of gezonder eten in het algemeen – december is niet de makkelijkste maand. Lukt het je om Sinterklaas, Kerstmis én oud en nieuw te overleven, dan staat komend jaar niks je nog in de weg!

Wat zijn jouw goede voornemens voor het komende jaar? En begin je daar ook al eerder mee?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids