Press "Enter" to skip to content

Ingezonden vraag | Hoe krijg je goed slaapritme?

Soms krijgen we een ingezonden vraag van één van onze lezers. Wil jij ook meer weten over een bepaald onderwerp of heb je een idee voor een nieuw artikel? Laat het in een reactie weten of stuur ons een mailtje. Wie weet staat jouw vraag binnenkort ook op De Mamagids.

Ingezonden vraag | Hoe creëer je een goed slaapritme?

Vrijwel iedereen waarschuwt ons voor het slaaptekort na de geboorte. Zijn er dingen die je als ouders kunt doen om het slaapritme vanaf de geboorte enigszins in goede (en relaxte) banen te leiden?

Merel sliep de afgelopen veertien jaar over het algemeen regelmatig beroerd. Ze besloot deze vraag te beantwoorden als ervaringsdeskundige.

De horror die slaaptekort heet

Eigenlijk is geen van onze kinderen een doorslaper vanaf het begin. Ik kon de rollende ogen dan ook niet onderdrukken wanneer iemand al na een week klaagde over gebroken nachten. Met June duurde het ongeveer tot haar zesde tot ze echt begon door te slapen; May was anderhalf toen de nachtelijke onderbrekingen stopten. Kortom, we zijn ongewild ervaringsdeskundigen op het gebied van gebroken nachten.

Wat slaaptekort met je kan doen? Laten we het zo zeggen: we begrepen waarom het een beproefde martelmethode is. Je wordt namelijk langzaam ‘gek’. Van bukken om iets van onder de tafel op te rapen en daarbij het tafelblad missen tot hallucineren en het zien van schimmen bij het raam die er niet zijn. Kortom, dat wil je niet. Maar hoe voorkom je dit soort taferelen?

Zo ga je gebroken nachten tegen

Zorg zo snel mogelijk voor een duidelijk dag-nachtritme

Een pasgeboren baby kan nog niet echt onderscheid maken tussen dag en nacht. Sowieso heeft je kindje om de vier uur (maximaal) een voeding nodig om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. En zeker als je kiest voor borstvoeding zal je merken dat jullie kleintje misschien vaker wakker wordt. Dit is lichter verteerbaar en bovendien moeten vraag en aanbod goed op elkaar worden afgestemd.

Je kunt als ouders wel helpen om het verschil te leren herkennen:

  • Creëer een slaapritme dat bij jullie past op een vaste volgorde. Hoe sneller je begint en hoe consequenter je dit herhaalt, des te sneller herkent jullie kindje dat het tijd is om naar bed te gaan
  • Zing een slaapliedje tijdens bedtijd, bijvoorbeeld iets dat je al tijdens de zwangerschap zong
  • Zorg voor een donkere slaapkamer als je baby moet gaan slapen; het helpt daarnaast als je overdag consequent alle voedingen geeft zodat hij in de nacht niks hoeft in te halen

Als alles goed gaat, leert je baby na zo’n zes weken om in de nacht dieper te slapen dan overdag. Neemt niet weg dat het nog best even kan duren voor ze doorslapen, maar de eerste (belangrijke) stap is dan in elk geval gezet.

Accepteer dat je op sommige dingen geen vat hebt

Weet je wat het is? Het slaapritme van een kindje kan je niet volledig sturen. Soms is een baby van nature meer een nachtmens dan een ochtendmens. Daar kan je niet altijd iets concreets mee en dat kan best lastig zijn. Toch is het beter dit maar ‘gewoon’ te accepteren. Hoe minder je vecht tegen de neiging van je kindje om te nachtbraken, des te minder zwaar het aanvoelt.

Probeer in shifts te slapen

Wat hier ook hielp, was het verdelen van de nachten. Als je om de nacht redelijk kan doorslapen, krijg je in elk geval nog iets van rust. En iets is in dit geval zeker beter dan niets. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om beneden te gaan liggen, zodat je minder meekrijgt van jullie huilende kindje.

Neem overdag je rust

Voor een vrouw die pas bevallen is, is het zogenaamde vierde trimester ook van belang. Wanneer je de eerste drie maanden rust neemt, zal je namelijk merken dat je in de periode die daarop volgt minder klachten ervaart van het ontzwangeren en je in het algemeen beter voelt. Daarbij helpt het ook om te gaan met de slapeloze nachten. Dus lukt het niet om ‘s nachts te rusten, dan hopelijk overdag wel (enigszins).

Rust, reinheid en regelmaat

Ik voel me net Dokter Spock met mijn adviezen, omdat hij iedere keer weer terugkomt, maar dit is zo belangrijk. Hoe regelmatiger jullie dagritme, des te makkelijker je kindje slaapt. Door overprikkeling vinden veel baby’s het lastig om in slaap te komen namelijk en door regelmaat weten ze precies waar ze aan toe zijn. Het is een vorm van geborgenheid en veiligheid waar een kleine baby veel behoefte aan heeft.

Verdiep je in inbakere

Eigenlijk kan ik beter zeggen: laat je goed voorlichten over hoe je een kindje veilig kunt inbakeren. Kan heel handig zijn als je een onrustige slaper hebt die veel met zijn armen en benen zwaait.

Flesvoeding maakt dat kindjes sneller doorslapen

Dit is geen advies trouwens; of jullie borst- of flesvoeding willen geven vanaf de geboorte is jullie eigen keus. Wel is het zo dat flesgevoede kindjes gemiddeld sneller doorslapen. Dat heeft ermee te maken dat flesvoeding minder makkelijk te verteren is en zwaarder op de maag valt. Ook zie je dat sommige ouders om die reden vanaf vier maanden rijstebloem door de laatste fles mengen: hun kindje slaapt dan toch makkelijker door.

Of het slim is om te doen? De één zweert erbij, omdat ze veel waarde hechten aan hun nachtrust, en de ander is ervan overtuigd dat je beter moeder natuur kunt volgen en moet kiezen voor borstvoeding. Gelukkig leven we in een vrij land. Het is helemaal aan jullie om te kijken waar jullie je prettig bij voelen: borstvoeding, de fles of een combinatie van beide.

Sliep jouw kindje snel door? En hoe zorgde jij ervoor dat je niet onderdoor ging aan het slaaptekort?

Afbeelding, javi_indy – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids