De glimlach van een kind: hoe het boek mij veranderde

Eind september brachten David de Kock en Arjan Vergeer, bekend van de methode 365 dagen succesvol, het boek De Glimlach van een Kind uit. Hierin vind je 52 gelukslessen die je helpen de opvoeding van je kind in een ander daglicht te stellen en je kind vaker te laten glimlachen. In deze boekrecensie vertel ik hoe het boek mijn opvoeding, maar ook mijzelf veranderde.

De glimlach van een kind…

…en de tranen van een moeder

Het gebeurt me weinig dat ik een boek opensla en al bij de inleiding met tranen in mijn ogen zit van ontroering. De Glimlach van een Kind kreeg het voor elkaar. Het voorwoord van Willeke Alberti over het gelijknamige lied van haar vader en de liefde waarmee ze over hem schrijft, raakt je door de letters heen. Dit bleek een goede indicatie voor de rest van het boek: ook schrijvers David de Kock en Arjan Vergeer schrijven zo liefdevol – maar dan over manieren waarop je je kind nog beter kunt leren begrijpen en begeleiden richting de volwassen leeftijd.

Recensie

Ik kreeg het boek De Glimlach van een Kind thuisgestuurd voor een recensie. Ondanks mijn enthousiasme, duurde het even voor ik eraan begon. Waarom? Want de boodschap past precies bij onze ideeën over een fijne, liefdevolle en veilige opvoeding.

Maar juist omdat ik zo ongelooflijk enthousiast ben over het boek, wilde ik de recensie ook meegeven wat het verdient. En vanwege het verloop van afgelopen twee maanden (zoals je in deze blog en deze kunt lezen) was mijn hoofd er niet helemaal bij. Kortom, het duurde iets langer dan ik wilde, maar in dit artikel deel ik graag met jullie waarom het zo’n fijn boek is!

Boekrecensie De Glimlach van een Kind

Wat kan je verwachten van De Glimlach van een Kind?

In De Glimlach van een Kind staan, zoals de ondertitel vertelt, 52 gelukslessen voor ouders en kinderen. Het is dus geen opvoedkundige methode die je vertelt hoe je moet handelen, zoals je vaak tegenkomt binnen dit genre. Wat dan wel? Een handboek dat je laat zien hoe je je kind meer zelfvertrouwen kunt geven, beter kan leren kennen en een veilige omgeving voor hem of haar creëert.

Een aantal gelukslessen

8. Bemoei je met je eigen zaak

Hoofdstuk 8 draait om de onderliggende zorgen die je kind kan hebben rondom elk willekeurig onderwerp: vriendjes die niet willen spelen, de natuur, knalvuurwerk of het niet mogen snoepen na het eten. Het onderwerp is op zich irrelevant; de zorgen kunnen groots zijn. Hoe help je een kind nu precies om daar minder mee bezig te zijn? Arjan en David geven praktische tips en helpen je op gang met een goed gesprek. Zo ontdek je welke zorgen en het zijn en leer je samen hoe je daar de scherpe randjes afhaalt. Had ik zelf ook nog iets aan!

20. I love it when a plan comes together

Je leven is leuker wanneer je je omringt met positiviteit. Daar horen dus ook optimistische vrienden bij. Maar hoe zorg je er nu precies voor dat de mensen in jouw inner circle je fijne energie geven? En dat jij dus ook lichter door het leven gaat, zonder onnodige ergernissen? Daar helpt dit hoofdstuk je bij! Uiteindelijk is het echt zo: als je op Instagram alleen maar mensen volgt die continu roepen waar het heen gaat met de wereld, word je vanzelf gedeprimeerd. Zijn het echter figuren die inspirerende acties ondernemen om hun (én jouw) leefwereld te verbeteren dan kom je sneller in actie. Jij kiest!

33. Het grote groene monster

Arjan en David benaderen in dit hoofdstuk negatieve emoties niet als een gevoel dat er niet mag zijn, maar juist als een bron van positieve informatie. Hoe ga je ermee om? En hoe accepteer je nu dat je soms jaloers bent of spijt hebt van die ene gebeurtenis? Samen met je kind ga je op ontdekking en leer je waar je eigenlijk behoefte aan hebt.

boekrecensie De glimlach van een kind

Hoe gebruik je het boek De Glimlach van een Kind eigenlijk?

De lessen in De Glimlach van een Kind vond ik zo waardevol dat ik ze het liefst meteen allemaal wilde afwerken. Maar dat hoeft niet, zo vertellen Arjan en David in het hoofdstuk ‘Hoe lees je dit boek?’

Gebruik de lessen dwars door elkaar. Blader er doorheen tot je iets tegenkomt dat je aanspreekt en begin daar dan mee. Neem er lekker de tijd voor. Het zijn er 52 omdat je daardoor een jaar lang elke week iets nieuws kunt testen. Het is geen boek om in één avond met een glas wijn te verslinden.

David de Kock en Arjan Vergeer, De Glimlach van een Kind (2019) 16

Dat haalt meteen de druk weg als je niet zo’n lezer bent. Daarbij is het boek opgesierd met heldere illustraties, ruimte om te schrijven en handige kaders. Dus je hebt ook niet het idee dat je zoveel aan het lezen bent.

Wat wij van het boek De Glimlach van een Kind vinden

Iets te enthousiast?

Vooraf kreeg ik vast een PDF bestand van het boek, zodat ik er al in kon lezen. Zo’n beetje elke bladzijde app’te ik Ro jubelend hoe fantastisch het was en hoe handig de wekelijkse hoofdstukken waren. ‘Je moet dit echt lezen!’ Zeg maar zo enthousiast dat hij het bijna niet meer wilde lezen 😉

Overigens goed om te weten: Ro heeft het boek inmiddels ook gelezen en is even enthousiast als ik.

Handig voor je kinderen en opvoeding, maar ook voor jezelf

Maar goed, ik vind De Glimlach van een Kind echt een fantastisch boek. En als ik heel eerlijk ben: niet alleen voor de kinderen, maar ook voor mezelf.

Na de geboorte van onze jongste dochter raakte ik mezelf een beetje kwijt. De drukte, twee kinderen zo kort op elkaar, een overdosis hormonen en een lijf dat totaal niet meer leek op wat het ooit was geweest. Genoeg ingrediënten dus voor een persoonlijke crisis. Het boek nam me eigenlijk aan de hand mee en zorgde ervoor dat ik op een dieper niveau durfde te kijken naar mijn gevoel. Ik leerde dat sommige zorgen weliswaar misschien gerechtvaardigd zouden kunnen zijn, maar dat het geen nut heeft om je er te veel mee bezig te houden.

Ook naar onze puber toe leerde ik anders kijken. Waar ik haar als een soort supercurlingouder wilde helpen met zo’n beetje alles – uit een natuurlijke beschermingsdrang, denk ik – leerde ik loslaten. En uiteraard bleek ze zelf heel veel heel goed te kunnen! Wanneer onze jongste meisjes weer eens ruzie maken, verleg ik iets vaker mijn aandacht en bemoei me er niet mee – omdat ze het zelf moeten uitzoeken en moeten leren omgaan met een bepaalde hiërarchie. Het is nuttig.

Weliswaar geen opvoedboek, maar zo waardevol

Dat maakt De Glimlach van een Kind zo ontzettend waardevol. Door eens anders naar zaken te kijken en te beseffen dat honderd keer ‘Hou eens op!’ roepen weinig nut heeft, leer je opnieuw anders te kijken naar je eigen opvoeding.

Ik heb enorm veel geleerd van de hoofdstukken die we tot nu toe hebben behandeld. Alles op een ontzettend leuke, laagdrempelige en vooral hele positieve manier. In de praktijk betekent dat toch enige verandering in de manier waarop ik opvoed. Je vervangt strijd vaker door een grapje, knuffelt vaker en leeft je beter in. Ook laat ik tegenwoordig sneller los dan vroeger.

Daarom denk ik dat elke ouder De Glimlach van een Kind kan gebruiken. Ik weet in elk geval dat ik er een mooi nieuw kraamcadeau bij heb! Een betere start kan je niet krijgen!

boekrecensie De glimlach van een kind

Algemene informatie

Over het boek De Glimlach van een Kind

• Titel: De Glimlach van een Kind, 52 gelukslessen voor ouders en kinderen
  • Auteurs: David de Kock en Arjan Vergeer (van de methode 365 succesvol)
  • Vormgeving: Lydia Bennekers
  • Uitgever: NBC – 365 dagen succesvol
  • Aantal bladzijden: 255
  • ISBN: 9789082882346
  • Adviesprijs: € 20,00

Over de auteurs David de Kock en Arjan Vergeer en 365 dagen succesvol

De missie van 365 Dagen Succesvol is dat Nederland het gelukkigste land van de wereld is. Met ruim 250.000 Facebook-volgers, meer dan 100.000 verkochte boeken, seminars in AFAS Live en Ziggo Dome én een wekelijkse column in onder andere het Algemeen Dagblad, is 365 één van de bekendste merken in Nederland op het gebied van persoonlijke coaching. Oprichters David de Kock en Arjan Vergeer schreven meerdere boeken, waaronder ‘365 Dagen Succesvol’, ’365 Dagen Succesvol in de liefde’ en ‘Alles kan een mens gelukkig maken’.

Wat is jouw favoriete boek over opvoeding? En lijkt De glimlach van een kind jou ook zo’n mooi boek en iets dat aansluit bij jullie manier van opvoeden?

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons een klein handje. Daarbij doen we regelmatig een donatie aan goede doelen als De Voedselbank, het Alzheimer Fonds of KWF. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!