Press "Enter" to skip to content

Gebroken nachten door je baby? Zo overleef je ze!

Baby’s slapen van nature niet direct door na de geboorte. Sterker nog, het kan een behoorlijke tijd duren voor deze gebroken nachten stoppen. Maar hoe zorg je dat je er zelf niet aan onderdoor gaat? Hoe voorkom je dat ernstig slaaptekort je leven zodanig gaat beheersen dat je steeds verder wegzakt in de poel van hallucinaties en een sponsachtig geheugen? In dit artikel vind je 6 handige tips die je helpen om te gaan met je slaaptekort.

Slaaptekort door je baby? Een aanslag op je nachtrust

Vooral de eerste drie maanden na de geboorte van je baby gaat de kwaliteit van je nachtrust erop achteruit, zo blijkt nu ook uit onderzoek van de universiteit van Warwick (Groot-Brittannië). Vrouwen verliezen in die periode ruim een uur aan slaap per nacht, mannen zo’n 13. Daarbij is borstvoeding een grote ‘boosdoener’ van de gebroken nachten: hierdoor verlies je als moeder nog veertien extra minuten per nacht. Ook heeft de geboorte van je eerste kind meer impact op je slaapbeleving dan de tweede of volgende.

Kortom, dat je als kersverse ouder het gevoel krijgt iets te missen en je nachtrust als aanzienlijk minder positief beschouwt, is niet zo gek. De gebroken nachten kunnen gekmakend zijn, zeker als ze erg lang aanhouden. Bovendien kunnen de effecten tot zes jaar na de geboorte van je kind aanhouden. Met dat in je achterhoofd is het dus zaak om de gevolgen van die slechtere nachtrust zoveel mogelijk te beperken. Hoe? Onderstaande tips helpen je zeker!

Gebroken nachten overleven: 6 handige tips die je daarbij helpen

Neem je rust wanneer het wél kan

De grootste open deur die je maar kunt bedenken in dit geval, maar wel waar. Je kunt dan met een kleine baby misschien niet slapen ‘s nachts, maar wel overdag. Doe dat ook. Wanneer de baby zelf ook slaapt natuurlijk. En als dat niet lukt, ga dan vooral lekker lezen, tv kijken (dan val je vanzelf in slaap) of een beetje dagdromen. Laat je lichaam dus rusten om in elk geval per saldo wel aan een uur of 7, 8 per etmaal te komen.

Zorg voor meer energie door te bewegen

Misschien niet het eerste waar je aan denkt wanneer je lichaam aanvoelt als lood, maar het helpt echt. Ga een stuk fietsen, wandelen, bezoek de sportschool, ga skaten, op een sport of ‘zumba’ mee met tutorials op YouTube. Je zult zien dat je na een paar dagen al iets meer conditie hebt en dus de effecten van het slaaptekort beter kunt opvangen.

Let op je voeding en neem voldoende vitaminen en mineralen in

Of ze nu uit een potje komen of via je voeding (hoewel die laatste voorkeur geniet) – je hebt je vitaminen en minerealen echt hard nodig. Zeker wanneer je te weinig slaapt. De belangrijkste? Vitamine B, D en ijzer. Bij een tekort van één van deze drie voel je je al snel futloos en dat wil je voorkomen. Zeker omdat je al vermoeid genoeg bent door de gebroken nachten.

Voel je jezelf desondanks nog altijd slap en lusteloos, aarzel dan niet om bij de dokter te vragen om controle van je bloedwaarden.

Verdeel samen de lasten van het ouderschap

Of je nu allebei betaalde werkzaamheden verricht of niet, je zal allebei overdag fit en alert moeten zijn. Verdeel de taken met je man of vrouw en je slaapt in elk geval af en toe wel. Een optie is om te slaen in shifts. De ene nacht ben jij bij jullie baby en de andere keer je partner. Je krijgt op die manier in elk geval om de dag de mogelijkheid om echt even bij te komen.

Laat je kinderen een nachtje logeren bij opa en oma of tante en oom

Hoe rot of schuldig je jezelf er misschien over voelt, doe het toch maar als je het even niet meer trekt. Anderen hebben niet elke nacht te maken met die onderbreking zoals jij op dit moment. Zij hebben wel de mogelijkheid om morgennacht gewoon door te slapen. Een nachtje kan je al echt goed doen!

Accepteer je slaaptekort zoveel mogelijk

Je hebt misschien de neiging er tegen te vechten. Bijvoorbeeld door van jezelf te eisen dat je hetzelfde moet kunnen als normaal, balen dat je niet alles meer kunt volgen of onthouden, vinden dat je hele huishouden spic en span moet zijn en alle sociale contacten onderhoudt alsof je vol energie zit. Neem het even voor wat het is, want ooit komt het goed! En geniet er dan van, want op een gegeven moment gaan ze uit en in die fase schijn je ook even minder lekker te slapen 😉

De gevolgen van gebroken nachten?

Slaaptekort is iets dat veel voorkomt in onze Westerse wereld. We kunnen altijd en overal online zijn, naar een avondwinkel en hoeven niet meer noodgedwongen te gaan slapen zodra de nacht invalt. Je hebt voor een gezond lijf echter simpelweg slaap nodig, net als gezonde voeding en beweging. Nadat je een baby krijgt, gaat je nachtrust meestal volledig naar de knoppen. Je accepteert het en probeert er zo goed en kwaad als je kan mee om te gaan. Het geeft ook niet, want na een paar maanden valt alles hopelijk weer op zijn plek en gaat je kindje hopelijk langzaam beter slapen. Maar wat als dat niet zo is? Dan zou je op termijn weleens kunnen gaan kampen met ernstig slaaptekort.

Symptomen van ernstig slaaptekort

  • Je kan je slechter concentreren, maakt meer fouten en loopt meer risico in het verkeer. Informatie opnemen en verwerken gaat trager, dus je moet soms iets vier keer lezen of horen voor je écht begrijpt waar het over gaat.
  • Je huid wordt dof en je krijgt een vermoeide uitstraling.
  • Het is heel slecht voor de lijn. Niet alleen omdat je je sneller vergrijpt aan zoetigheid en junkfood (je hebt geen zin meer om te koken), maar ook omdat je hormonen op hol slaan. Aan de ene kant produceer je minder leptine (dat je hongergevoel wordt onderdrukt) en juist meer ghreline (dat de eetlust opwekt).
  • Had je al last van zwangerschapsdementie? Dat geheugen wordt er absoluut niet beter op wanneer je slecht slaapt.
  • Je wordt makkelijker ziek, omdat je immuunsysteem minder sterk is. Aan de ene kant maakt je lichaam minder eiwitten aan en tegelijkertijd juist meer ontstekingseiwitten. Dit kan ook (hoofd- en spier)pijnklachten veroorzaken. Ernstig slaaptekort leidt in sommige gevallen zelfs tot diabetes type 2.
  • Door ernstig slaaptekort wordt het lastiger emoties te reguleren. Je kan daardoor minder makkelijk relativeren.
  • Mannen worden minder vruchtbaar.
  • Gaat het echt veel te ver dan kunnen er zelfs bepaalde neuronen in je hersenen onomkeerbaar afsterven, krijg je meer kans op verschillende kankersoorten, hersen- en hartfalen.

Meer informatie over hoe je lijf reageert op één nacht te weinig slapen en langduriger vind je in deze infographic van de Huffington Post. 

Arianna Huffington over het belang van voldoende nachtrust

De gevolgen van ernstig slaaptekort en de gebroken nachten na de geboorte van je baby mag je dus niet onderschatten. Zeker omdat het tot zes jaar na de bevalling kan voortduren, is het handig in elk geval een aantal van deze tips toe te passen. Zo maak je het jezelf makkelijker en voel je je minder uitgeput. Wanneer sliep jullie baby door? Herken je de ervaring dat je nachtrust er flink op achteruit gaat en je daar lang van moet bijkomen? Laat het ons weten in de reacties!

Afbeelding, Pair Srinrat – Shutterstock

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *