Dit zijn de grootste ergernissen in het verkeer

Nederlanders zijn voornamelijk passief-agressief op de weg. We steken onze hand in de lucht of maken gebaren, maar echt de auto uitstappen om verhaal te halen? Dat doen we gelukkig maar weinig. Toch ergeren we ons suf in het verkeer. Dat komt met name omdat we iets kunnen oplopen door de verkeerde manoeuvre van een ander, zo blijkt uit onderzoek. De onderstaande documentaire over agressie in het verkeer geeft een interessant inkijkje in het waarom. Maar wat zijn de grootste ergernissen in het verkeer precies? Onder de docu lees je hier alles over!

Ergernissen tijdens het autorijden

Een onverwachte manoeuvre kan iedereen overkomen – denk maar aan de periode waarin je bezig was voor je rijbewijs. Heb je je papiertje echter op zak, dan zit er geen instructeur meer naast je die kan ingrijpen. Een korte afleiding is soms al voldoende om je even van je stuk te raken. En we hebben misschien allemaal weleens vermoeid in de auto gezeten of raakten verloren in een dagdroom, waardoor je bijna miste dat je voorganger op zijn rem trapte. Gevaarlijk, hinderlijk voor je medeweggebruikers, maar niet onoverkomelijk. Zolang er niemand bij gewond raakt, uiteraard.

Hoe anders zijn mensen die willens en wetens asociaal gedrag vertonen zodra ze in hun auto stappen. Deze mensen, die doelbewust een ander in gevaar brengen, zijn de grootste bron voor ergernissen in het verkeer. Hieronder vind je de 9 grootste ergernissen in het verkeer. Wat zijn die van jullie? Laat het ons weten in de reacties!

De 9 grootste ergernissen in het verkeer 

Bumperkleven

Met stip op 1 staat bumperkleven. Je herkent deze situatie vast wel. Met grote snelheid komt die veel te dikke bak op je af, maar je hebt rechts een vrachtwagen rijden en was net bezig met inhalen. Wegkomen lukt niet direct. Tegelijkertijd verdwijnen langzaam de koplampen van je achterligger uit beeld en besef je dat één noodstop leidt tot jouw tragische einde. Niet helemaal hoe je het voor je zag…

Overigens sta je er niet alleen in als dit jouw grootste ergernis is. Uit onderzoek van Allianz Direct bleek dat maar liefst 55% van de ondervraagden zich hier het meest aan stoort onderweg.

Rijden met je mobiel in je hand

Een ander levensgevaarlijk gebruik is het vasthouden van je smartphone tijdens het autorijden. Even appen, je muziek instellen of een telefoonnummer opzoeken maakt je minder alert. Je raakt namelijk afgeleid door je telefoon en ziet niet meer helder wat er voor je neus gebeurt. Je moet er toch niet aan denken dat je verantwoordelijk bent voor het overlijden van een kind, alleen omdat je een ander liedje wilde opzetten?

Onnodig links rijden

Zeker wanneer je zelf met de maximale snelheid komt aanrijden en een voorganger op het allerlaatste moment voor je kruipt met een slakkengang van 80 km/u. Het is niet alleen vervelend als je zelf haast had, maar vooral ook nog eens levensgevaarlijk. Kortom, binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek. Komt er niemand aan die overduidelijk sneller gaat dan jij? Dan kan je opzij. En rij je tien seconden op de linkerbaan zonder iemand te passeren? Dan schuif je weer naar rechts. Kleine handelingen, groot plezier voor je medeweggebruikers.

Afsnijden

Als er nog iets een levensgevaarlijke ergernis in het verkeer is, dan is dat wel afsnijden! Zeker wanneer iemand keihard komt aanrijden, halverwege bedenkt dat hij de afslag op rechts moet hebben en dwars door alle banen heenrijdt om het alsnog te redden. Er zijn simpelweg twee opties om dit te voorkomen:

  • Rij niet zo enorm hard, dan kan je onderweg prima zien wanneer de afslag eraan komt
  • Sorteer (op tijd!) vast voor, zodat je al rechts rijdt en sneller de afslag kunt nemen. Zonder dat je iemand daarbij voor de voeten rijdt.

Merel: ‘Ik reed die ochtend richting de Jaarbeurs voor een evenement en was ruim op tijd vertrokken om files te omzeilen. Toen ik het dorp uitreed, waren er wel wat mannen die probeerden voor te piepen met hun SUV, maar ik volgde stug de regels. Om en om de rotonde op. Bij de volgende rotonde kwam me dat duur te staan. Ik pakte de rechterbaan en wilde even later weer invoegen, toen één van beide wagens me afsneed. Hij bleef expres etterig naast me rijden en keek me uitdagend aan, waardoor ik afgeleid raakte en bijna tegen de vangrail knalde die het einde van de invoegstrook aangaf. Gelukkig kon ik op tijd een noodstop maken, maar de rest van de dag zat de schrik er goed in.’

Geen richting aangeven

Heus, het kan een keer gebeuren. Het kan alleen behoorlijk gevaarlijke situaties opleveren. Denk aan de fietser die denkt dat hij rechtdoor kan, terwijl jij onverwachts de bocht neemt naar rechts. Of op de snelweg, wanneer je lukraak opzij schuift en een ander daar enorm van kan schrikken. Kortom, die richtingaanwijzer zit er niet voor niks!

Met zijn vijven door een wegversmalling

Niet levensgevaarlijk, wel asociaal: wanneer iemand bij een gelijkwaardige wegversmalling staat te wachten op zijn beurt, is het simpelweg not done om er met zijn vijven voorbij te rijden – zonder ook maar één moment de ander een kans te geven door te rijden. Zeker niet als je doorrijdt omdat je sneller aan je avondeten wil zitten…

Geen voorrang verlenen waar dit wel zou moeten

In sommige gevallen zou je toch denken dat iemand zijn theorie nog eens moet bestuderen. De voorrangsregels in het verkeer kunnen best lastig zijn, maar ook weer geen hogere wiskunde. Als je in een straat rijdt waarbij aan jouw kant allemaal auto’s staan, kan je geen voorrang eisen door gewoon niet te stoppen. Eigenlijk alles waarbij je de ander onterecht in ongemakkelijke posities dwingt, is een bron van ergernis in het verkeer. Let gewoon een beetje op!

Automobilisten die hun afval dumpen

Onnodig. Asociaal. Moeten we er nog meer over zeggen?

Langzame rijders

In bepaalde gevallen is het te begrijpen. Mensen die de weg zoeken, maar simpelweg de juiste straat niet kunnen vinden. Of kortstondig zijn afgeleid door kinderen op de achterbank – wat ook geen ideale situatie is trouwens, maar het kan gebeuren. Alleen een complete snelweg lang met nog geen tachtig kilometer per uur doortuffen richting je eindbestemming? Niet alleen ergerlijk, ook nog eens gevaarlijk. Want hierdoor ontstaan altijd situaties waarbij een ander een idiote inhaalmanoeuvre doet en daarmee een risico vormt voor de rest van het verkeer.

En nu jullie! Wat zijn jouw grootste ergernissen in het verkeer? Wat vind jij echt niet kunnen?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Kichigin – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!

6 gedachten over “Dit zijn de grootste ergernissen in het verkeer

  1. Waar ik mij wel vaker aan erger zijn die mensen die niet kunnen sturen en voordat ze links- of rechts afslaan eerst een meter de andere kant uitwijken om vervolgens toch de bocht te maken, terwijl er ruimte genoeg is en zo’n iemand jou dan bijna afsnijdt.

  2. Ik denk dat ik jou ergernissen wel deel…ik snap echt niet hoe sommige mensen hun rijbewijs hebben gehaald

  3. Ik vind vooral het stapvoets rijden op een rotonde een enorme ergernis, alsof ze niet beseffen dat er gewoon een stuur op hun auto zit of zo…

  4. Ik heb zelf geen rijbewijs maar ook als fietser/voetganger erger ik me vooral aan de laatste; mensen die langzaam zijn! Ik heb zelf altijd best tempo erin zitten als ik alleen ben en dan kan ik me daar echt zo aan ergeren haha.

  5. Eigenlijk precies alle punten die je zegt! En dan rijd ik volgens mijn man zelf ‘als een man’. Maar wel respectvol (vind ik zelf). Die ene keer dat een vrachtwagen het nodig vond om enorm hard en lang te claxonneren terwijl mijn dreumes achterin de auto zat en er zelfs zo’n geel bordje ‘baby on board’ vol in het zicht hing vond ik zo onnodig en asociaal. Ik wilde bijna uitstappen maar dat zijn niet hele handige dingen om te doen. Deed ik tig jaar geleden wel een keertje. Ik tikte op het raam van de bestuurder en kwam mijn verhaal halen omdat ik het niet vond kunnen dat hij als jochie een middelvinger naar mij opstak. Later kreeg ik destijds op mijn werk te horen dat het een van de gevaarlijkste acties was die ik had kunnen ondernemen. Het liep gelukkig goed af want zijn vriendin die naast hem zat vond het ook niet kunnen. De gozer schaamde zich kapot. En ik was even flink mijn ergernis kwijt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven