Column | Ik ben overtuigd: suikervrij is best lekker

Als fervent zoetekauw reageerde ik altijd een beetje huiverig op de anti-suikerpolitie. Sterker nog, ik vermoedde dat de claims van ‘jezelf zo ontzettend veel beter voelen’ vooral een illusie was die ze zich voorhielden om door te kunnen gaan met het eten van smaakloze stronkjes broccoli. Want laten we eerlijk zijn: een leven zonder chocola is geen leven, toch?

Inmiddels ben ik zelf een week suikervrij(*), in het kader van een soort project. Waar de eerste dagen bestonden uit dagdromen over zelfgemaakte appeltaart, romige ganache, amandelbroodjes van de bakker, de weldaad van met chocola overgoten aardbeien en witte boterhammen met roomboter en hagelslag, begint langzaam een bepaalde berusting te komen en krijg ik nieuwe, waardevolle inzichten.

(*) Voor de volledigheid: mijn manier van suikervrij is behoorlijk relatief. Mijn nieuwe eetpatroon bestaat vooral uit het mijden van onnodige suikers, zoals koekjes, taart, chocoladerepen en zoet broodbeleg. Ik ben niet zo streng dat ik ook controleer wat er in mijn kipfilet, 15+ smeerkaas of pindakaas zit, want dan blijf je bezig. Daarnaast eet ik gewoon kwark met fruit en snoep ik tussendoor cherrytomaatjes.

Weet je wat het namelijk is? Ik houd van de combinatie van hartig en zoet. Dus eerst een boterham met hartig beleg (gesmolten kaas of salami zijn hier favoriet), daarna een boterham met hagelslag – al dan niet uit de magnetron. Ik merkte afgelopen dagen heel erg dat ik na het eten van iets hartigs, ik dus ook eigenlijk verlangde naar een zoete afwisseling – zelfs ongeacht of ik nog trek had. Dat zit er zo in, blijkbaar.

Pas nu, na bijna een week, voel ik een bepaalde rust over me. Ik eet kleinere porties tussendoor, taal minder naar zoetigheid en heb ik wel zoetere trek? Dan neem ik een appel of banaan. Daar valt ongetwijfeld op af te dingen, maar het kan nooit zo slecht zijn als nóg een boterham met gesmolten hagelslag, chocopasta, net iets meer koekjes dan gepland of een halve reep Tony.

Bovendien besef ik dat het dus eigenlijk genoeg is om een boterham met pindakaas te nemen, crackers met filet americain en kaas met tomaat of een gekookt eitje. Dat die aangeleerde manier van eten, met eerst hartig en dan zoet, compleet onnodig is. Verder bedacht ik ook hoeveel fijner (en beter, waarschijnlijk) het is om zelf je koekjes te maken en dan bijvoorbeeld haver- of volkoren meel te gebruiken, je suiker (gedeeltelijk) te vervangen door gezondere alternatieven en te kiezen voor plantaardig vet.

Ik heb dus wel genoeg op de planning staan voor als ik weer suiker mag. Geen luxe taarten waar de chocola vanaf druipt, mierzoete appeltaarten of een boterham die gestuukt is met Nutella. Maar wel zelfgemaakte recepten vol liefde. Dat klinkt al een stuk beter. En wie weet houd ik het wel langer vol dan die twee weken. Want hoewel ik niet plots ook fanatiek lid ben van die anti-suikerpolitie, stiekem bevalt het me beter dan ik had verwacht…

Heb jij weleens geprobeerd te minderen met suiker (of eet je zelfs zo suikervrij mogelijk)? Hoe bevalt of beviel dat? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Nikita Wayhome – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (39) is moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven