Floaten? Dit is mijn persoonlijke ervaring

Zoveel mensen zijn tegenwoordig lyrisch over floaten dat Lisette en ik het ook weleens wilden proberen. Ronddobberen in een bad vol zout zou een ontspannend effect hebben en dat kunnen we, als moeders van respectievelijk drie en vier kinderen, natuurlijk prima gebruiken. Of het daadwerkelijk zo’n geweldige ervaring is? Tja. Ik geloof toch dat ik negatiever ben dan veel anderen. Voor mij deed het niet bijster veel. Mijn ervaring, tips en wat ik na afloop voelde, deel ik met je in dit artikel.

Floaten: wat is het precies?

Floaten is letterlijk vertaald drijven. En dat is inderdaad wat je doet. Je ligt in een bak die op lichaamstemperatuur is gebracht; zowel het water als de ruimte zelf. Het water bevat zout en magnesium – iets dat makkelijker wordt opgenomen via de huid dan via supplementen. Een weldaad voor je gezondheid dus. Mede daarom raden (ervarings)deskundigen soms aan te gaan floaten: het brengt je lijf tot rust en helpt bij (onverklaarbare) pijnklachten.

Tijdens het floaten kan je in slaap vallen. Verder vermindert het de aanmaak van o.a. stresshormonen, maar stimuleert het de aanmaak van gelukshormonen. Ook is het een ontspannende manier van revalidatie en zou het je immuunsysteem verhogen. De ontspanning die het brengt, maakt dat je hartslag daalt en bloedcirculatie verbetert. Allemaal positief dus.

Dat wilden Lisette en ik letterlijk aan den lijve ondervinden en dus bezochten we een spa in het Westland. Hier boekten we allebei een eigen floatcabine waar we onze innerlijke rust opzochten.

Voor de volledigheid: deze floatsessie is niet gesponsord.

floaten ervaring

Floating in de praktijk: mijn ervaring

De ruimte valt me een beetje tegen, eerlijk gezegd. Bij floaten dacht ik meer aan een soort klein zwembad waar je redelijk vrij in rond dobbert. Niet aan een ruimte van postzegelformaat. Daarnaast merk ik al snel dat mijn bovenlichaam boven water ligt en dat is een tikje fris. Ontspannend? Nee, ik kom er maar slecht in. Sterker nog, ik zet me als een klein kind af tegen de kant en kijk wat mogelijk is in het water. Niet helemaal hoe ik me dit uurtje ‘complete ontspanning’ voor me had gezien. Eerder het tegenovergestelde.

De hamvraag blijft dan of dat erg is. Moet ik per se in een diepe staat van zijn geraken om hier alles uit te halen? Zegt het niet ook iets over mij dat de gedachten over elkaar heen buitelen om gehoord te worden, dat ik als een kind lig te spelen in het zoute water en dat enige meditatieve toestand al snel onderbroken wordt als ik de druppels naast me in het bad hoor plonsen? Misschien wel. Het betekent namelijk ook dat ik balorig wordt van een verplichte ontspanning en dat ik, positief gezien, nog steeds een vorm van ontdekkingsdrang en spelend vermogen bezit.

Negatieve float-ervaring?

Het ijsbad dat we een tijdje terug namen, heeft de lat hoog gelegd. Daarvan hoopte ik weliswaar dat het me zou tonen tot hoeveel mijn lichaam en geest in staat zijn en hoe sterk je eigenlijk bent, maar kreeg ik nog veel meer: heldere inzichten, een zekere oerkracht en ontlading. Om een uurtje floaten langs diezelfde meetlat te leggen, is waarschijnlijk niet eerlijk. De bevrijding die ik hoopte te voelen van een naakte baddersessie bleef bovendien uit. Dus de enige diepgang die het me had kunnen opleveren, schitterde door afwezigheid.

Dat betekent niet meteen dat ik het floaten als een negatieve ervaring zie. Ik kreeg bijvoorbeeld geen last van claustrofobische gevoelens, waar ik vooraf nog enigszins twijfels over had. Daarnaast voelde ik me na afloop wel enorm ontspannen, ondanks dat ik de minuten bijna aftelde vanaf het moment dat ik me in het water liet zakken. Hoe dat kan, geen idee, maar het was wel lekker! Maar nog een keer? Nee, dat geloof ik niet. Het was oprecht leuk om een keer te proberen, daar niet van, alleen leverde het me te weinig op. Wat dat betreft denk ik dat floaten vooral fijn is als je al goed in staat bent je gedachten los te laten en je heel mindful in het hier en nu te begeven.

hoe ziet een float cabine eruit

Een paar tips voor als je wel gaat floaten

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik geloof echt dat een floatsessie voor sommige mensen echt een boost is en dat als je gedachten niet zo rond zoemen in je hoofd als bij mij, je er heerlijk door tot rust kan komen. Waar je rekening mee kunt houden als je gaat?

  1. Je hoeft geen badkleding aan. Dat zou ik ook niet adviseren, want het is wel lekker om – als in een gewoon bad – naakt te dobberen. Je hebt een privécabine met een eigen omkleedruimte, tenzij je samen met iemand gaat uiteraard, dus ongemak en schaamte zijn geen factor (meer).
  2. Probeer de rest van je dag rustig te houden, zodat je geen stress ervaart wanneer je de floatcabine instapt.
  3. Neem de tijd om een manier te vinden waarop je rustig en lekker in het water ligt. Dan houd je het gemakkelijker vol.

Bij onze spa lagen zowel make-upremover en wattenschijfjes/-staafjes, deodorant, bodylotion en vaseline voor als je een klein wondje hebt. Ook waren douchegel, shampoo en conditioner aanwezig. De enige producten die je nodig hebt zijn de spullen die jij zelf prettig vindt om bij je te hebben. Zo gebruik ik een smeerbare deodorant die ik fijner vind dan een spuitbus. Maar verder had ik niks extra’s mee.

Thuiskomen na het floaten

Eigenlijk heb ik volgens mij nog nooit zoveel ruzie gekregen en meegemaakt als na deze floatsessie. Ik kwam in diepe ontspanning thuis met het voornemen heerlijk te gaan koken, lekker te genieten van het eten en een gezellig moment te creëren aan tafel, liep alles tegenovergesteld. Dat heeft natuurlijk op zich helemaal niets te maken met het floaten, maar met het verloop van de middag. Jammer was het echter wel.

Daarom bij deze nog een extra tip: als je gaat floaten kijk dan of je aansluitend een ontspannend moment kan creëren. Blijf bijvoorbeeld nog even zitten in de spa, ga naar een cafeetje in de buurt voor een kopje thee of zorg in elk geval voor iets meer rust. De overgang is dan wat minder heftig wellicht.

Ga jij floaten of heb je het weleens gedaan? Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring: kon je ontspannen of kostte dat je erg veel moeite, zoals bij mij?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©hedgehog94 – Shutterstock

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (39) is moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven