Het is tijd voor échte en eerlijke reviews

Als jonge, naïeve blogger had ik geen weet van samenwerkingen en reviews. Dat ontdekte ik pas toen ik na een halfjaar schrijven mijn wereld vergrootte en mijn lezerspubliek verder begon te reiken dan mijn opa van achtentachtig, moeder en zusje. In eerste instantie vond ik het een droombaan: doen wat ik leuk vind én allemaal fantastische producten en uitjes proberen met het gezin. Het kwam zelfs tot het punt dat ik mijn wenkbrauwen optrok als de postbode doorreed, om even het beeld compleet te maken.

Intussen wankelde mijn enthousiasme van weleer steeds vaker. Ik voelde de druk om opdrachtgevers te vriend te houden en merkte bovendien dat mijn eerlijkheid toch flink werd beïnvloed. Natuurlijk zijn nieuwe haarproducten fantastisch als je les krijgt van een professioneel haarstylist en je geen € 100 hoeft te betalen voor alle spulletjes die je meekrijgt in een goodiebag. En wat is er nu niet fantastisch aan een middag met een ware masterkok die je leert bloemschikken? Dat hij die dag behoorlijk nors uit de hoek kwam en alleen maar enthousiast deed als je wél affiniteit had met planten, negeerde ik voor het gemak.

De eerste keer dat ik echt in een spreekwoordelijke spagaat zat, was toen ik een koffer vol LOL spullen kreeg. Mijn gedachten schoten alle kanten op: ‘de kinderen vinden het uitpakken leuk’, ‘wat een idiote hoeveelheid plastic, dat is toch niet meer van deze tijd?’, ‘het is populair speelgoed, dus goed voor de blog’ (uiteindelijk moest ik ook het zakelijke aspect bekijken) en ‘het stinkt’. Hoe kan je daar nu iets van maken dat én eerlijk is, maar ook je opdrachtgever te vriend houdt?

Uiteindelijk besloot ik in eerste instantie vooral het enthousiasme van de kinderen te benadrukken. Ook omdat ik wist dat mijn lezers dat waarschijnlijk liever lazen dan een stuk dat doorspekt was met mijn mening over duurzaamheid en het milieu. Maar het begon toch te knagen. Al na een week gooide ik alle poppetjes én de koffer in de schuur, omdat ik het idee had dat het vol chemische rotzooi zat. Ik kreeg er bovendien hoofdpijn van. Nog wat later gaven we de hele LOL verzameling weg en paste ik de review aan.

Inmiddels merk ik nog een vervelend aspect van al die reviews. Omdat ik inmiddels weet hoe de marketingpsychologie en PR werkt, weet ik ook dat de gemiddelde website een (al dan niet onbewust) oneerlijk verhaal verkoopt. Je kan simpelweg niet even enthousiast zijn over tien soortgelijke producten (zoals mascara’s, crèmes of gezelschapsspelletjes) zonder ook maar één minpunt te benoemen. En dat wil ik wel weten als ik een aanschaf doe.

Van de week kwam de genadeklap. We hadden een plant staan voor de kinderen: makkelijk in onderhoud, claimde de website en dus veilig om mee aan de slag te gaan – leek zelfs mij, de vrouw die de afgelopen tien jaar slechts één cactus in leven heeft weten te houden. Ik had hem braaf uit het zonlicht gezet, water gegeven zoals de app voorschreef en, voor het eerst in tien jaar tijd, hoop op een goede afloop. Ik besefte dat ik nog wat foto’s moest maken voor de review en ging kijken. De bladeren zagen aan de onderkant want bruinig, de bloem – die een paar weken terug nog fier en roze omhoog stond, zag er nu dor en slap uit. Einde plant.

Navraag bij mijn volgers die wél goed met planten zijn, leerde me dat het helemaal niet zo’n simpele plant is om in leven te houden en dat zelfs zij hem eens hadden laten sneuvelen. Bovendien zou ik ermee teruggaan als ik hem zelf had gekocht; nu voelde ik slechts een soort gelatenheid en, tot ik ontdekte dat het geen beginnersplant is, schaamte naar de kinderen toe. Ik besefte dat ik er gewoon mee moet stoppen. Want ook als ik de review van het product niet plaats, in overleg met de opdrachtgever, voelt dat als een vorm van liegen. Uiteindelijk koopt een ander misschien vol goede moed diezelfde bromelia en legt hij daar ook het loodje, omdat ik niks heb gezegd.

Helemaal stoppen met reviews? Nee. Ondanks dat de ‘hebben om te hebben’ houding niet matcht met wie we zijn en wat we willen uitstralen met dit platform, willen we graag zoeken naar de gulden middenweg: eerlijke, echte reviews van producten die:

  1. We zelf al hadden willen kopen of daadwerkelijk hebben gekocht
  2. Goed zijn voor het milieu en/of een goed doel ondersteunen
  3. We met elkaar kunnen vergelijken voor een eerlijke mening over wat nu je beste aankoop is

Dus geen lyrische verhalen die alleen maar de pluspunten benadrukken, maar een kritische benadering waarop je kan vertrouwen voor je een bepaalde aankoop doet. Het spijt me dat ik in het verleden niet altijd kritischer ben geweest en door de marketingpsychologie heenprikte.

Maar nu ben ik natuurlijk wel heel benieuwd! Hoe denk je als lezer over deze omslag? Vind je het een fijne ontwikkeling of geniet je juist van al die reviews? En als blogger of website-eigenaar: blijf jij kritisch over de producten die je aanvraagt of krijgt? Of vind je het ook lastig om de balans te houden tussen ‘leuk, want gekregen’ en de minpunten kunnen blijven zien?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (39) is moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

7 gedachten over “Het is tijd voor échte en eerlijke reviews

  1. Wat een fijn artikel Merel! Ik herken het. Ik ben sinds ruim 4 jaar ook een stuk kritischer. Ik heb zo ook een artikel online staan van een product waar ik helemaal niet zo enthousiast over was. Ik spreek altijd af een eerlijke mening te geven en laat t bij t bedrijf of ik het dan vervolgens plaats. En ik kijk inderdaad nog veel beter of het bij me past.

  2. Ik heb ook review blogs geschreven, soms inderdaad was het een top product. Maar ik had vorig jaar klei wat ook echt stonk, met glitters en ook kleur afgaf. Ik koos ervoor omdat wel in de review te zetten. Immers dat is waar de opdrachtgever ook omvraagt. Goed om daarin transparant te zijn naar je opdracht gevers en enkel dingen te reviewen waar jullie gelukkig van worden!
    En zonde van je bromelia 😉

  3. Wat een mooie blog, ik persoonlijk vind eerlijkheid het beste, met plus en minpuntjes, vind dat je het heel goed verwoord heb en blijf met plezier je blog volgen. Wens je een prettig weekend en zou zeggen doe zo voort

  4. Ik ontvang niet heel vaak producten. Maar ook al ontvang ik dingen, als ik het niks vind zeg ik dit altijd. En ook producten probeer im uitgebreid uit voordat artikdl van online staat. Sommige bloggers krijgen maandag product en woensdag staat al artikel hoe lyrisch ze erover zijn. Mij niet gezien.

  5. Eerlijkheid is het belangrijkste ook bij Barters. Mijn selectie begint al bij producten die ik echt interessant vind. Daarna test ik het uitvoerig. Mijn blogs hebben meestal plus en minpunten. Bij de boeken soms uitgezonderd want de meeste vind ik tof! Maar dan nog zeg ik het eerlijk als ik een kaft ofzo niet mooi vindt.

  6. Ik heb 2 keer kinderspeelgoed in huis gekregen waar ik ook echt niks positiefs over kon vertellen. Een bruisballen fabriek en een nagelstudio. De eerstgenoemde bruisballen mocht je bij nader inzien niet in bad gooien. En de glitters zouden de zeeën vervuilen. DE nagelstudio was een groot drama. Niet te doen gewoon. Dus eerlijk gezegd dat ik hier geen positieve review over kon schrijven. Dus er is gewoon nooit over geschreven. Kan gebeuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven