Duurt het nog lang? Zwangerschap voorleesboek | Review

Vind jij het ook lastig om de zwangerschap goed uit te leggen aan je kleuter? In het boek Duurt het nog lang? legt wetenschapsjournaliste Floor Bal op een duidelijke manier aan kleuters uit wat er toch allemaal gebeurt in mama’s buik. Lees snel de review om te weten waarom wij het zo’n fantastisch boek vinden en of het helpt tijdens de zwangerschap!

Review Duurt het nog lang?

Voorleesboek over de zwangerschap

Verwacht van Duurt het nog lang? geen boek waarin je elke week uitgebreid doorneemt, of de baby vergelijkt met een willekeurige fruit- of groentesoort. Ook is het geen fictie. Op elke bladzijde zie je een plaatje van de buik met daarbij een korte uitleg over de baby in de betreffende weken. Het doel is om je andere kinderen iets meer houvast te geven in deze (gevoelsmatig) ellenlange periode.

Je kunt het eventueel gebruiken voor het slapen gaan, maar ook tussen de bedrijven door – als ze even iets willen weten. In het boek wordt nergens omslachtig gesproken. Het is heel open en open-minded.

Positief aan dit voorleesboek

Er zijn twee punten waardoor het boek Duurt het nog lang? anders is dan andere boeken over de zwangerschap:

• Korte uitleg per week (geen eindeloos verhaal, maar heel kort wat er gebeurt in de buik)
  • Diversiteit in de tekeningen (niet alleen het ‘standaardplaatje’ van een blanke vader en moeder, maar ook een alleenstaande moeder, verschillende huidskleuren, twee ouders van hetzelfde geslacht en diverse haarkleuren). Omdat de echte wereld nu eenmaal ook niet binnen een standaardplaatje valt.

Die diversiteit wordt je nergens opgedrongen, maar is subtiel aanwezig in de afbeeldingen. Daardoor neem je als kind mee dat het ideale gezin in verschillende vormen kan bestaan. Met één moeder, ouders met een lichte huid, een draagmoeder, gezinnen met een bruine huidskleur of juist een combinatie van afkomsten – alles kan. Gewoon, zoals jij en ik dus.

Geen nadelen?

Je zou het als nadeel kunnen zien dat de teksten erg karig zijn. Daardoor valt er weinig voor te lezen en is het eigenlijk meer een soort naslagwerk voor je kind. Als je op zoek bent naar een (fictief) verhaal waarin je kleuter zich kan herkennen, is dit misschien niet de beste keus. Wil je echter correcte informatie geven aan je kind zonder wollige, zware teksten te moeten vertalen naar jip-en-jannekeniveau, dan is dit boek erg handig.

duurt het nog lang review

Ons oordeel over Duurt het nog lang?

De zwangerschap bespreken

Waar de zwangerschap voor de gemiddelde kleuter natuurlijk behoorlijk abstract is, weet wetenschapsjournaliste Floor Bal helder uiteen te zetten wat er allemaal gebeurt in mama’s buik. Alles in begrijpelijke taal en zonder uit te wijden. Elke week bevat zo een kort stukje tekst waarover je vervolgens natuurlijk met je kindje kunt kletsen.

Anders voorlezen: even wennen

Je leest Duurt het nog lang? anders dan veel andere leesboeken. Vooral omdat het geen doorlopend verhaal is, maar meer ‘opgeknipt per week’ – net als een voorlichtingsboek over de zwangerschap voor volwassenen.

Normaliter is het handig om vooral wekelijks een kort stukje te lezen, nu las ik het ineens helemaal voor. Dat vond ik persoonlijk iets minder, maar voor de kinderen maakte het niets uit. Die bleven onverminderd enthousiast. De teksten zijn wel erg fijn. Begrijpelijke woorden, korte teksten en informatief genoeg om je kleuter te leren wat er toch allemaal gebeurt in je buik (of in de buik van tante bijvoorbeeld).

Ook leuk om cadeau te doen als een goede vriendin vertelt zwanger te zijn van een tweede of volgend kindje.

Update 2021

Zowel tijdens de zwangerschap van Nova als van Sean hebben we het boek erbij gepakt. Ik koos er nu wel voor om elke week een stukje voor te lezen en de meiden konden daarna hun vragen bij me kwijt. Op die manier werd het toch net even wat tastbaarder dat ik een baby in mijn buik droeg en hoelang het allemaal nog duurde.

Algemene informatie over het boek

• Titel Duurt het nog lang? Negen maanden wachten op de baby
  • Auteur Floor Bal
  • Illustrator Iris Deppe
  • Uitgeverij Gottmer
  • Aantal bladzijden 40
  • ISBN 9789025771942

Het boek loopt tot en met week 42.

Update tijdens de zwangerschap over Duurt het nog lang?

Update 25 juli 2020

Inmiddels ben ik zwanger en hebben we het boek er al een aantal keer bij gepakt. We merkten namelijk dat onze kleuters de hele zwangerschap best ongrijpbaar vonden en behoefte hadden aan een concrete uitleg. Die vonden we in Duurt het nog lang? Rose vond het bovendien zo handig dat ze hem trots mee naar school nam om aan de juf te laten zien. Op dat moment was ik zo’n twintig weken zwanger.

Naast dit boek gebruiken we ook een kalender. Elke week mogen de dames een hartje of bloem kleuren in roze of blauw. Kunnen we meteen voorkomen dat ze ruzie krijgen over wie aan de beurt is met kleuren. Dit soort zaken helpen hen iets meer vat te krijgen. Nog altijd is het wat gek dat ze nog tien weken moeten wachten op de baby, maar tegelijkertijd begrijpen ze dat het tijd kost.

Welk boek hebben jullie voorgelezen tijdens de zwangerschap? En zou Duurt het nog lang? bij je passen?