Press "Enter" to skip to content

Digital Detox? 13 handige tips om te digi-minderen

Zit jij ook (te) vaak aan dat schermpje geplakt? Merk je dat je tijd verspilt aan onnodige zaken als social media, uren WhatsAppen en ‘nog even’ iets op je smartphone doen? Dan is het tijd voor een digital detox. Hoe je dat aanpakt? Lees snel verder!

Verslaafd aan je smartphone?

Of je daadwerkelijk verslaafd kunt raken aan je smartphone? Vaak wordt er een beetje lacherig over gedaan, maar feit blijft dat de gemiddelde Nederlander eigenlijk niet goed meer zonder zijn telefoon kan. Even kijken of je een nieuw berichtje hebt, de laatste updates van je vrienden checken op social media en je kind vertellen dat ze even moet wachten, omdat mama nog iets moet afronden… We maken ons er bijna allemaal weleens schuldig aan. Gezond is het echter niet.

Uit onderzoek bleek dan ook dat we gemiddeld zo’n 2,42 uur per dag op onze mobiel spenderen. Omgerekend komt dat neer op zo’n 37 dagen per jaar (waarbij je dus 37 dagen lang vierentwintig uur achter elkaar op je telefoon zit). Dat is nogal wat, toch? Het zou genoeg reden kunnen zijn om jezelf op smartphonedieet te zetten! Maar hoe doe je dat precies? In dit artikel delen we 13 handige tips om te digiminderen (en het vol te houden).

Bovendien scheelt het in de discussie met je puber: als je zelf minder online bent, zal hij ook sneller geneigd zijn die telefoon zonder al te veel gemor te laten liggen. Staar jij echter continu naar het scherm van je smartphone, dan heeft hij geen reden om naar je te luisteren: je bent zelf immers ook bijna altijd online.

digital detox zo pak je dat aan

13 handige tips om te digiminderen!

Begin met het inlassen van telefoonvrije uren

Daar heb je helemaal geen spannende of ingenieuze app voor nodig. De klokfunctie is genoeg. Stel je timer in op twee uur en ga gebruik die uren voor iets nuttigs. Of voor jezelf, om lekker te lezen of een film te kijken. Belangrijkste is dat je je smartphone lekker laat liggen en iets je volle aandacht geeft. Je kunt bovendien op bepaalde telefoons inschakelen dat je alleen hoorbaar gebeld kunt worden wanneer iemand je twee keer binnen een kwartier belt. Zo mis je de écht belangrijke zaken niet.

Voer je werk op gezette tijden uit

Werk je vanuit huis of neem je je werktelefoon mee naar huis? Leg hem dan bewust op bepaalde momenten weg. Door vaste tijden te hanteren om er wel op te kijken, ben je niet alleen effectiever, maar voorkom je ook dat je elk halfuur ‘even’ controleert of er nog nieuwe berichten zijn binnengekomen.

Maak concrete afspraken met je gezin, vrienden en familieleden

Een digital detox gaat een stuk gemakkelijker als je niet continu in gezelschap verkeert dat wél gewoon op zijn telefoon zit. Bovendien is het niet sociaal om allemaal online te gaan terwijl je hebt afgesproken. Daarbij hoef je niet elke keer te appen met je gezin, maar is het prima om af en toe eens te bellen – de oorspronkelijke functie van je telefoon.

Afspraken die je kan maken:

  • Geen telefoons of tablets op tafel als je uit eten gaat
  • Smartphone in je tas laten op een verjaardag
  • Schermpjes weg als je elkaar ziet (kinderen ook)
  • Af en toe bellen in plaats van dagelijks appen

Wees niet bang om iets te missen

Dit fenomeen is beter bekend als FOMO (Fear Of Missing Out). Vroeger had je dat als je tot sluitingstijd in de kroeg bleef hangen of niet weg te slaan was bij een feestje, tegenwoordig kan je dat ook online hebben. Maar probeer te relativeren: hoe belangrijk is het nu helemaal om online te zijn? Mis je er iets aan als je niet ziet dat je buurvrouw vanavond krieltjes op tafel zet? Of als je niet meekrijgt dat je verre achternicht een glitterend poezenplaatje post met de oproep vandaag extra lief te zijn voor de dieren? Nee toch? Digiminderen zorgt ook dat je meer tijd besteed aan wat echt belangrijk is en veel minder aan dit soort randzaken.

Zoek naar andere manieren om te ontspannen

Je smartphone is onbewust toch vaak een middel om even iets voor jezelf te doen. Maar er is zoveel meer dat je nog kunt doen om even te ontspannen:

  • Lees een boek
  • Zet een ‘ouderwetse’ dvd op of kijk Netflix via je televisie
  • Ga een stuk wandelen of fietsen
  • Pak een hobby op (bakken, haken, kleding maken, leer een nieuwe taal of start een blog)
  • Bel iemand op
  • Maak een puzzel
  • Gebruik een lekker gezichtsmasker en kom tot rust

Kortom, meer dan genoeg dat je kan doen in het echte leven.

tips digiminderen

Download bepaalde apps bewust niet

Natuurlijk wil Facebook dolgraag dat je hun app op je telefoon zet, maar het gevolg daarvan is wel een enorme stroom aan berichten. Elke keer nieuwe afleiding en verleiding om toch op je smartphone te kijken. Door de grote social media apps niet te downloaden, maar te bekijken via je laptop, voorkom je dat. Via je desktop of laptop klik je namelijk een stuk sneller weg dan via je telefoon.

Zet je telefoon uit rond 21.00 uur

Door jezelf aan te wennen om niet meer op je telefoon te zitten voor het slapen, voorkom je ook de verleiding van het blijven scrollen of ‘nog even’ appen. In plaats daarvan hou je een goed gesprek, pak je een boek of maak je nog even een puzzeltje. Je slaapt hierdoor beter, bent energieker en leert je lijf weer luisteren naar zijn natuurlijke bioritme. Win-winsituatie.

Koop een dumbphone

Als je een mobieltje koopt met beperkte functies (zoals de ouderwetse Nokia waarmee je niet meer kan dan bellen, sms’en en een potje snake spelen), voorkom je ook een heleboel gedoe. Die digital detox is zo een stuk makkelijker. Er is immers geen alternatief voor wat je er wel mee kan en op die manier beperk je je tot het hoognodige. Daarbij vallen deze telefoons veel minder snel kapot, gaat de batterij aanzienlijk langer mee en hoef je hem niet (twee)jaarlijks te vervangen.

Boek een WiFi-vrije vakantie

Per slot van rekening ga je op vakantie om te ontspannen. Niet om nog steeds bij te houden wat tante Truus in Nederland doet. Door al geen WiFi bij je appartement, bungalow of hotel te boeken, hou je je telefoon sneller voor het noodzakelijke en kan je hem zelfs lekker uit laten. Helemaal zonder telefoon op vakantie gaan is misschien weer niet handig: je wil ook niet in de Alpen stranden en vervolgens moeten wachten op een toevallige passant.

Leer jezelf aan om foto’s te maken met je camera

Natuurlijk is het handig dat je tegenwoordig prachtige foto’s maakt met je mobiel. Maar elke keer fotograferen met je smartphone zorgt ook dat je toch sneller kijkt of je geen berichten hebt gehad. Bovendien blijft die foto met je systeemcamera mooier.

Alternatief: je telefoon op vliegtuigstand zetten, zodat je wel foto’s kan maken maar niet wordt afgeleid

Kies een abonnement met beperkte databundel

Kies bewust voor een databundel waarmee je niet ongelimiteerd online kunt zijn. Daarmee dwing je jezelf buitenshuis om beter op te letten wat je wel en niet doet.

Kijk bewuster naar de wereld om je heen

Neem de wereld weer eens bewust in je op. Door niet continu naar beneden te kijken naar je schermpje zie je zoveel moois om je heen. Je onthaast automatisch. Adem diep in en uit, voel de zonnestralen op je huid of hoe de regen zachtjes op je gezicht valt. Ontdek hoe ijverig de bijtjes honing verzamelen in dat bloemperk verderop, zie je kinderen genieten tijdens het buitenspelen of knoop een gesprek aan met een onbekende bij de bakker. Een bewuste digital detox levert je zoveel op!

Gebruik een app

Voorheen had je Sidekick Mattie, tegenwoordig zijn er nog veel meer apps die je helpen je internettijd te begrenzen. In het artikel vind je vijf alternatieven, waaronder Yona en Offtime. Die laatste twee kunnen je een zetje in de rug geven als je wel graag die digital detox wil uitvoeren, maar het nog niet helemaal vanuit jezelf lukt.

digital detox valkuilen

De valkuilen van een digital detox?

  1. Het is lastig vol te houden
    We leven nu eenmaal in een wereld waaruit de smartphone niet meer is weg te denken. Vrijwel overal heb je een app voor. Je wil even iets laten zien, controleren of je nieuwe berichten hebt… Voor je het weet zit je weer net zo vaak op je telefoon als daarvoor. Het volhouden van een digital detox vergt simpelweg veel discipline. Net als afvallen of stoppen met roken.
  2. Vrienden zitten continu online
    De enige manier om toch te kunnen digiminderen, is door hen te vragen er in elk geval rekening mee te houden als je afspreekt. Los van het feit dat het echt niet gezellig is wanneer jij alleen staat in het wegleggen van je mobiel, heb je toch niet voor niets afgesproken? Spreek ze gewoon aan op hun gedrag en vraag of jullie je telefoon in elk geval kunnen opbergen zolang je samen bent.
  3. Denken dat je in staat bent weer bewust om te gaan met je smartphone
    Dat is eigenlijk hetzelfde als twee kilo afvallen en dan denken dat je weer bewust kan genieten van af en toe een koekje. Mission impossible! De kans is groot dat je opnieuw verzandt in oude, slechte gewoontes.

Is een digital detox dé oplossing tegen een telefoonverslaving?

Critici vinden van niet. Bepaalde zaken lopen nu eenmaal via internet tegenwoordig, omdat bedrijven nauwelijks nog brieven versturen. Ook moet je geregeld afspraken online plannen en is een groot deel van internet in handen van giganten (Google Inc., Facebook Inc.). Hierdoor ontstaan monopolies bij bedrijven die als oogmerk hebben jou zoveel mogelijk online te laten zitten.

De digital detox is dus meer een vorm van symtoombestrijding dan een oplossing. Wil je daadwerkelijk iets oplossen? Dan zal je dieper moeten kijken en de wereld op een andere manier moeten inrichten. En die kans is, als we eerlijk zijn, natuurlijk vrij klein.

Vind jij dat je te veel op je telefoon zit en denk je dat een digital detox voor jou ook wel handig zou zijn? Met bovenstaande tips kom je al een heel eind, maar denk je dat dat voldoende is? Laat het ons weten in de reacties!

Ook leuk om te lezen

Laat je een reactie achter?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids