De Grote Vincent van Gogh atlas (junioreditie) | Review

Het Amsterdamse Van Gogh Museum brengt samen met Uitgeverij Rubinstein op 21 september 2022 gezamenlijk De Grote Vincent van Gogh Atlas (junioreditie) uit. In dit rijk geïllustreerde boek volg je het leven van de grote schilder en lees je tegelijkertijd hoe het kan dat dit genie in zijn eigen tijd miskend werd. Het boek is gericht op kinderen vanaf 9 jaar oud en is een bewerking van de volwassen editie van De Grote Van Gogh Atlas (inmiddels in zeven talen vertaald). In deze review vertel ik niet alleen wat je kan verwachten van het boek, ook deel ik de mening van mijn acht jaar oude dochter.

De Grote Vincent van Gogh Atlas (junioreditie)

De junioreditie van deze atlas neemt je mee de wereld over aan de hand van het leven van Vincent van Gogh. Het begint allemaal in het Brabantse Zundert waar hij opgroeide, gaat via meerdere Nederlandse steden naar landen als Engeland, Frankrijk en België. Intussen probeert hij meerdere opleidingen te voltooien en verslijt hij diverse baantjes, maar niks lijkt te lukken.

Je voelt de worsteling van Vincent met het leven. Waar zijn ouders en andere familieleden hoge verwachtingen hebben van hun oudste zoon, lukt het hem maar niet zijn draai te vinden. Hij is ‘al bijna’ dertig als hij voor het eerst bedenkt dat schilderen wellicht iets voor hem is. Heel sneu eigenlijk; in onze tijd zou hij zoveel meer kansen en rust hebben ervaren waarschijnlijk in zijn zoektocht.

Verder raakte het me erg dat hij op zich een heel nobel karakter had (zo kwam hij uit een rijkere familie, maar besteedde veel aandacht aan het helpen van de armen), alleen werd hij veelal verkeerd begrepen. De atlas toont brieven aan zijn broer Theo, afbeeldingen en tekeningen die Vincent maakte door de jaren heen en vertelt de persoonlijke geschiedenis van één van de grootste schilders die Nederland ooit voortbracht.

Grote Vincent van Gogh Atlas junioreditie review

Review van De Grote Vincent van Gogh Atlas (junioreditie)

Mijn 8-jarige dochter Rose is dol op tekenen en geschiedenis. Ze leek me daarmee de uitgelezen persoon om De Grote Vincent van Gogh Atlas te gaan lezen en haar oordeel te vellen. ‘Dit is echt mijn nieuwe lievelingsboek, mama!’ Ze had hem mee naar bed genomen om nog even te kunnen lezen voor het slapen gaan. Uiteindelijk was ze al op bladzijde 40 toen ik weer kwam kijken. Ze vindt de tekeningen mooi en het boek zelf interessant. Het lijkt haar leuk om haar spreekbeurt dit jaar te gaan houden over Vincent van Gogh en om eens naar het museum te gaan met zijn tweetjes. Denk dat dit perfect aansluit op het doel van het boek én het is fijn om haar zo geboeid te zien lezen. Ze vindt het echt heel leuk.

Mijn eigen mening sluit hierop aan. Het is een prachtig boek. Een parel om in je boekenkast te hebben en waar je langere tijd veel plezier van zult hebben. Ondanks dat er veel informatie wordt gedeeld, leest het prettig weg en heb je niet het gevoel te worden overspoeld met een berg feiten. Een aanrader dus voor de feestdagen – zeker als je nog een boek zoekt in het kader van de 4 cadeautjesregel.

Is de Grote Vincent van Gogh Atlas een aanrader?

Over de inhoud

Ik vind het een prachtig boek. Je wordt aan de van de tekst, ondersteund door tal van foto’s en afbeeldingen, meegenomen naar het negentiende-eeuwse leven van Vincent van Gogh. Je voelt mee met de jonge man en hoe lastig hij het moet hebben gehad in die tijd. Daarbij spreekt het design van dit boek heel erg aan voor kinderen: veel afbeeldingen om meer diepte te geven aan de tekst. Zo zie je foto’s uit deze tijd, atlaskaarten met de route die Van Gogh aflegde en ook bijvoorbeeld foto’s van briefgeld de negentiende eeuw.

Het is daarbij echt interessant en geeft je het gevoel Vincent van Gogh echt een beetje te leren kennen als mens in plaats van als kunstenaar. Dat maakt de Grote Vincent van Gogh Atlas (junioreditie) niet alleen een geschikt boek voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Ik vond het althans zelf ook heel leuk om te lezen – zoals je waarschijnlijk door de tekst heen wel leest. Een mooi boek dus om cadeau te doen voor de feestdagen in december of met een verjaardag – naar mijn mening geschikt vanaf groep 5. Je kan het je kind zelf laten eten, maar samen is natuurlijk ook heel leuk om te doen.

De kwaliteit van het boek

De atlas heeft een harde kaft, de pagina’s zijn stevig en de afbeeldingen zijn goed gekozen bij het verhaal. Dat maakt De Grote Vincent van Gogh Atlas (junioreditie) een mooie aankoop waar je lange tijd plezier van kunt hebben. Ook inhoudelijk steekt het goed in elkaar. De tekst is lekker leesbaar en sluit aan op de belevingswereld van kinderen, ondanks de soms wat zwaardere thema’s die voorbij komen.

Wat is het verschil met de editie van De Grote Van Gogh Atlas (voor volwassenen)?

Er zijn veel gelijkenissen met de editie voor volwassenen (in de junior atlas wordt bijvoorbeeld dezelfde route gevolgd en maak je op eenzelfde manier kennis met Vincents zoektocht naar zijn eigen identiteit, terwijl hij door Europa reist en verschillende banen verslijt). Het verschil zit hem vooral in het taalgebruik en de toevoeging van illustraties door Geert Gratama. Jonge lezers krijgen op een aantrekkelijke visuele manier een reis door de negentiende eeuw en leren zo Van Gogh kennen, als kunstenaar en als mens. Het Van Gogh Museum wil op deze manier de jeugd ook kennis laten maken met één van de grootste kunstenaars die Nederland ooit gekend heeft.

Wat maakt dit boek zo uniek?

Mijn dochters zijn eigenlijk al sinds jonge leeftijd dol op weetjesboeken. Zo besloot mijn toen zesjarige dat ze haar spreekbeurt wilde houden over ‘extreme weersomstandigheden’ nadat ze erover had gelezen in haar kinderencyclopedie. De Grote Vincent van Gogh Atlas (junioreditie) sluit naadloos op die behoefte aan.

Wat ik zo uniek vind, is de manier van presenteren. Er staan zoveel afbeeldingen in die het verhaal echt tot leven wekken, je aandacht blijft erbij en de taal waarin René van Blerk het soms trieste verhaal overbrengt, is prettig leesbaar – zonder dat het afdoet aan de kwaliteit. Daarbij voorkomt hij dat de soms trieste gebeurtenissen uit het leven van Van Gogh een zwaarmoedige stempel drukken op het boek. Heel knap gedaan; een mooie manier om je kind iets bij te brengen over zowel kunst, de kunstenaar als het leven in de eind negentiende eeuw.

Grote Vincent van Gogh atlas junior editie

Algemene informatie over het boek

• De makers Nienke Denekamp (journaliste, auteur van o.a. De Grote Van Gogh Atlas), René van Blerk (kunsthistoricus, senior educator bij het Van Gogh Museum in Amsterdam en auteur van o.a. De Grote Van Gogh Atlas) en Geert Gratama (illustrator en grafisch ontwerper)
  • Hardcover
  • Aantal pagina’s 160
  • Adviesleeftijd 9+
  • Taal het boek is verkrijgbaar in zowel het Nederlands als in het Engels
  • ISBN 9789047629917

De introductieprijs van De Grote Vincent van Gogh Atlas (junioreditie) is € 19,99. Vanaf 1-1-2023 zal hij € 24,99 gaan kosten.

Verkrijgbaarheid De Grote Vincent van Gogh Atlas (junioreditie) is onder andere verkrijgbaar in de museumwinkel en de webshop van het Van Gogh Museum, maar ook bij boekhandels en Bol.com.

Van Uitgeverij Rubinstein ontvingen we een recensie-exemplaar van De Grote Vincent van Gogh Atlas (junioreditie). Ik heb het boek samen met mijn dochter van acht jaar gelezen en onze eerlijke mening opgeschreven in dit artikel.

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!