De goede moeder | Waarom elke vrouw dit boek wil

De goede moeder leek me een boek over ouderschap of zelfs een zelfhulpboek, maar het is zoveel meer dan dat. Het gaat over het hervinden van je vrouwelijkheid, van je stem, het oplossen van trauma’s die eigenlijk toebehoren aan de vrouwen voor je, maar ook over de zoektocht naar vergiffenis en het omarmen van de mannen in je leven. Kortom, het bevat heel veel lagen. Waarom ik het zo’n geweldig boek vind en waarom ik denk dat elke vrouw een exemplaar van De goede moeder in haar kast kan gebruiken? Ik vertel je er alles over in deze review.

Transgenerationele trauma’s oplossen

*Pas op, bevat mogelijk spoilers*

Dat op Bol.com zes lyrische recensies staan? Tja, voor een boek van € 24,95 dat alleen verkrijgbaar is in paperback vond ik dat eigenlijk wat karig. Toch liet De goede moeder me niet los. Sinds ik een tijd terug las over transgenerationeel trauma, in het boek Mom, you got this van ‘De Huismuts’ Rachel van Sas, sluimert de interesse naar de betekenis daarvan voor je eigen gevoelens en persoonlijkheid in het heden. En dus besloot ik na drie dagen vol twijfel het boek maar gewoon te bestellen.

Al snel zat ik verdiept in het boek. ‘Supergoed,’ appte ik Lisette desgevraagd. Alleen wat er dan zo fantastisch was? De eerste bladzijden zogen me mee in een weerzinwekkend gevoel van onmacht, walging, verdriet en plaatsvervangende angst. Incest, (alcohol)verslaving, fysieke mishandeling, gedwongen en stiekem abortus moeten plegen – behoorlijk zware thema’s als je even denkt nog wat te lezen voor het slapengaan. Maar net als de aantrekkingskracht die het boek op me had nadat ik het spontaan tegenkwam bij Bol, zo ook liet het verhaal me niet los.

Een krap uur geleden legde ik het boek met een zucht weg. Het is minstens zes van de vijf sterren waard. Ik weet even niet goed waar ik moet beginnen, maar ik neem jullie mee in waarom elke vrouw dit boek zou willen (moeten) lezen.

De goede moeder Chantal van Doesburgh review

Review De goede moeder (Chantal van Doesburgh)

Verhaallijn

Frederique is seropositief. Samen met Roman, de liefde van haar leven, krijgt ze een zoon: Faas. Maar ondanks dat haar kinderwens zo ontzettend diep zat en ze enorm veel van zichzelf en hun relatie vergde om hem te kunnen omarmen, vindt ze het moederschap zwaar. Ze gedraagt zich als de moeder die ze zelf ooit had en waar die haar, met haar enorme driftbuien, angst inboezemde. Daarbij probeert ze haar hiv te beheersen zonder medicatie, iets waar ze keihard aan werkt, maar dat lijkt niet te lukken.

Gaandeweg leef je met Frederique mee. Je leert over haar jeugd, de onbezonnen vakantieliefde die haar hiv gaf, het leven met seropositiviteit en het sluimerende verdriet waar ze haar vinger maar niet op kan leggen. Door zich te verdiepen in systeemtherapie en transgenerationeel trauma doet ze echter ontdekkingen die haar ‘heel’ maken en zorgen voor een stap voorwaarts.

Zelfhulpboek in een andere vorm

Eigenlijk is De goede moeder niet veel anders dan een zelfhulpboek in de vorm van fictie. Tussen de regels door leer je namelijk zoveel. Alleen, doordat Frederique van alles meemaakt en (her)beleeft, is dit niet in belerend vat gegoten, maar meer in een vorm die meer inzicht biedt. Met name op het vlak dat we als vrouwen collectief een bepaald trauma meedragen dat ons in zekere zin belemmert.

Nieuwe kennis?

Nee, het belangrijkste deel heb ik al vaker gelezen in een andere vorm. Toch zorgt De goede moeder voor nieuwe puzzelstukjes op de juiste plek. Vooral het omarmen van je vrouwelijkheid, zonder angst of belemmeringen, is iets waar ik zelf heel veel moeite mee heb, terwijl die behoefte er wel is. Dit boek slaat een brug tussen de vaak moeizaam leesbare zelfhulpboeken en de gefragmenteerde kennis die ik al had.

Wat bracht het boek mij?

Na het lezen van De goede moeder, waar ik uiteindelijk mijn halve werkdag aan besteedde, omdat ik zo gegrepen was door het verhaal en het niet meer kon wegleggen, voelde ik me senang. Opgelucht. Het besef dat mijn belemmeringen in het dagelijks leven, het feit dat ik (letterlijk) niet gehoord durf te worden en mezelf afsluit voor bepaalde gevoelens niet alleen bij mij liggen, maar bij een enorme groep vrouwen door de eeuwen heen, bracht een kalmte.

Daarnaast besefte ik ook dat ik eigenlijk in het helen van mezelf een complete groep buitensloot: de mannen. Terwijl juist zij, goed of kwaad, een bijdrage lever(d)en aan het gevoel dat ik heb. Dat zij net zo hard getroffen werden door traumatische ervaringen door de eeuwen heen en dit meenemen naar hun kinderen en kleinkinderen – iets waar we nog steeds mee te maken.

Kortom, een onwijs complex maar boeiend onderwerp waar ik nog altijd meer mee wil en meer over te weten wil komen. En waarvan ik, dankzij De goede moeder besef dat yin niet zonder yang kan en je alleen kunt helen door hand in hand te kijken naar het verleden.

Voor wie is De goede moeder een aanrader?

Ongeacht je geslacht, ik geloof namelijk dat mannen hier ook heel veel aan kunnen hebben, denk ik dat De goede moeder een absolute aanrader is als je:

• Kennis hebt van transgenerationeel trauma
  • Meer te weten wil komen over bepaalde belemmeringen in je dagelijkse leven die overduidelijk niet direct voortkomen uit een aanwijsbaar moment, maar wel degelijk spelen en je tegenhouden
  • Meer ‘in je kracht wil komen te staan’ (het spijt me enorm, ik vind het een verschrikkelijke uitdrukking, maar het dekt hier wel de lading)
  • Benieuwd bent wat je vrouwelijkheid voor je kan doen
  • Tot nu toe te weinig oog hebt gehad voor de invloed van mannen in je leven en hoe je samen kunt helen

Maar, als ik heel eerlijk ben, eigenlijk kan ik iedereen aanraden dit boek te lezen. Toegegeven, de eerste bladzijden maken je wellicht verdrietig of misselijk, toch pakt het je en laat het niet meer los. Mij althans niet.

De goede moeder bestellen

Ondanks dat het boek aan de dure kant is, vind ik dit echt de bijna € 25,00 waard. Alleen al omdat je met de aankoop van dit boek meerdere goede doelen steunt die vrouwen en kinderen helpen met hiv(medicatie) in Zambia en Zuid-Afrika.

Meer over de schrijfster

Chantal Semeijns de Vries van Doesburgh-Sandmann (1968) was werkzaam in de wereld van televisie, uitgeverij en reclame. Daarna runde ze tien jaar lang haar eigen praktijk als systemisch pedagoog in Amsterdam. Tegenwoordig werkt ze als inspirator en vrouwencoach en is ze coach van het Vallei-orgasme. Haar missie: vrouwen bevrijden uit hun ijzeren korset om de vrouwelijke wijsheid weer tot bloei te laten komen.

Dit laatste lees je ook duidelijk terug in het boek. Fictie met een boodschap dus.

Ik ben heel benieuwd of jij het boek De goede moeder hebt gelezen en wat jij er voor jezelf uit haalde (als je dat hier durft te delen). Of is het een boek dat op je leeslijst past? (Of juist niet?) Laat het me weten in de reacties!

©BAZA Production – Shutterstock