Bijles op het VO: noodzaak of symptoombestrijding?

Op middelbare scholen is het inmiddels steeds gebruikelijker dat een kind professionele bijles of studiebegeleiding krijgt. Afhankelijk van je inkomsten natuurlijk, want goedkoop is het niet. Maar is het noodzakelijk? Kunnen we echt niet meer zonder? Of is een herinrichting van het middelbare onderwijs de échte oplossing?

Waarom kiezen ouders steeds vaker voor bijlessen?

Kinderen leren niet echt meer hoe ze moeten leren

Huiswerk? Daar doen ze bijna niet aan bij ons op de basisschool. Aan de ene kant is dat natuurlijk hartstikke mooi, want zo kunnen ze vooral kind zijn en lekker veel buitenspelen. Een aantal scholen (denk aan Jenaplan, Dalton en Montessori) zijn hierop een uitzondering, maar in het reguliere onderwijs leer je vrijwel niet meer hóe je moet leren. Ga je vervolgens naar de brugklas, dan loop je hier tegenaan: hoe ga je die berg studiemateriaal verwerken die je mee naar huis krijgt?

Ouders hebben geen tijd meer

Waar je vroeger misschien samen aan de keukentafel ging zitten, gebeurt dat steeds minder. Zeker wanneer beide ouders fulltime werken en na het avondeten eigenlijk geen energie meer hebben. Het leidt tot ergernissen (‘Nee, voor de derde keer: DE DERDE NAAMVAL IS DEM!! Volgens mij kan ik die toets beter maken’) en soms onbegrip, omdat studiemethodes veranderen.

Natuurlijk zou je je kind het ook zelf kunnen laten uitzoeken, maar dat is toch vaak een brug te ver. Ouders willen hun kind de vernedering van het blijven zitten besparen en kiezen daarom tegenwoordig vaker dan ooit voor bijles na schooltijd.

Bijles als oplossing voor dit probleem?

Waarom ook niet? Als je zelf geen tijd hebt, je kind worstelt met zijn huiswerk en de cijfers dalen, dan is het prettig om een externe partij in te schakelen. De voordelen zijn groots:

  • Kinderen leren hoe ze hun huiswerk kunnen plannen en op welke manier je kunt leren
  • Ze worden overhoord door iemand met kennis van zaken
  • Via de aangeboden methoden zijn ze vaak sneller klaar met hun huiswerk

Lianne: ‘Mijn zoon van 14 liep tegen bepaalde problemen aan op school. Op een gegeven moment raakte ik toch een tikje wanhopig. Zelf vind ik het namelijk verschrikkelijk om te helpen met het huiswerk, omdat we zo botsen, en bovendien heb ik er helemaal geen tijd voor. Aan de andere kant wilde ik ook niet dat hij zou blijven zitten. Om die reden heb ik toen toch maar eens geïnformeerd naar studiebegeleiding via school. Een goede zet, want hij heeft meer vat op zijn werk en leert nu eindelijk hoe hij dit soort projecten moet aanpakken. Dat was mij nooit gelukt.’

Nadeel: er hangt wel een prijskaartje aan

Helemaal vrij van nadelen is het volgen van professionele studiebegeleiding niet. Er hangt een flink prijskaartje aan. Daardoor is dit niet toegankelijk voor ouders met lagere inkomens: die zijn aangewezen op jonge studenten die voor een tientje per uur willen bijspringen, of ouderejaars van de middelbare. Hoewel dat ook een prima steuntje in de rug kan zijn voor je zoon of dochter, is het soms niet de oplossing die je nodig hebt.

Daarnaast rest natuurlijk nog de vraag: is symptoombestrijding de oplossing? Of wordt het gewoon tijd om ons middelbare schoolsysteem eens kritischer te bekijken en structureel aan te passen. Is het niet gewoon mogelijk om andere lesmethoden te implementeren en docenten meer ruimte te bieden om hun vak te onderwijzen, zonder allerlei tijdrovende klussen te hoeven doen naast hun werk?

Is het noodzakelijk dat kinderen bijles krijgen op de middelbare?

Nee, vindt de SvPO (School voor Persoonlijk Onderwijs). Deze bijzondere stroming binnen het voortgezet zorgt namelijk voor kwalitatief onderwijs, waarbij leraren voldoende tijd besteden aan het begeleiden en lesgeven aan de kinderen. Hoewel niet onomstreden, liegen de resultaten er niet om. Gemiddeld leert minstens 40% van de leerlingen op een niveau dat boven het advies van de basisschool ligt en gaat ruim 90% over naar het volgende leerjaar. Dat zet toch aan tot nadenken: als het de docenten op de SvPO ook lukt, waarom dan niet op andere middelbare scholen?

Een kwalitatieve upgrade van het voortgezet onderwijs in totaliteit zou dus eigenlijk het antwoord zijn, waarbij de lesmethoden op de SvPO als voorbeeld kan dienen. Wanneer docenten minder tijd verliezen aan allerlei onnodige randzaken, kunnen ze die steken in het onderwijs zelf en de leerlingen alle aandacht geven die nodig is om door te stromen naar het volgende leerjaar. Zit je zelf in het onderwijs en wil je hier meer van weten? Kijk dan even naar de vacatures bij svpo. Er zijn vestigingen in Kapelle, Hardegarijp, Geldermalsen, Utrecht, Amsterdam, Deventer, Hengelo en Hoorn.

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (39) is moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven