Press "Enter" to skip to content

Bekkenklachten na de bevalling: oorzaken, tips en herstel

Bekkenklachten na de bevalling kunnen je leven behoorlijk belemmeren. Omdat het belangrijk is er niet mee te blijven lopen (zowel letterlijk en figuurlijk) vind je in dit artikel allerlei tips en informatie die handig zijn. Denk aan het herkennen van de symptomen, ontdekken wat de precieze oorzaken zijn en hoe je kunt omgaan met bekkeninstabiliteit. Verder krijg je antwoord op de vraag wat je rechten en plichten zijn op de werkvloer én lees je meer over hoe lang de klachten kunnen blijven hangen. Jouw verhaal delen? Laat het achter in een reactie.

Heuppijn en bekkenklachten na de bevalling

Over het algemeen krijg je als vrouw vaak al last van bekkenklachten en -instabiliteit tijdens de zwangerschap. Hormonen zorgen ervoor dat je bekkenbodem ‘verweekt’ (soepeler wordt), zodat je baby tijdens de geboorte makkelijker door het geboortekanaal kan.

Het kan echter ook voorkomen dat je pas last krijgt van je bekken wanneer je bevalt of daarna. Dat heeft vaak te maken met het verloop van de bevalling. Tot slot duurt het even voor je lijf weer herstelt na de bevalling. Wacht dus ook even voor je start met sporten na de bevalling. Als je namelijk te snel weer aan de slag gaat met van alles, betekent dat soms ook een aanslag op je bekkenbodemspieren. Zo kan het dus soms ook voorkomen dat vrouwen pas na de bevalling last krijgen van pijn.

Wat is een gezonde herstelperiode van het bekken?

Benieuwd wat een natuurlijk verloop is om weer in beweging te komen zonder je lijf en je bekken te veel te belasten? In de folder Tijdlijn voor herstel van het bekken en de bekkenbodem na de bevalling van de NVFB lees je hier meer over.

Merk je dat je na zes weken nog steeds last hebt van je bekken en pijn ervaart zoals hieronder beschreven? Neem dan contact op met je arts en/of fysiotherapeut voor een behandelplan. Een deskundige kan je helpen bij het tegengaan van de pijnklachten.

bekkenklachten na bevalling oorzaken pijn

Oorzaken van bekkenklachten na de bevalling

Wanneer je pas tijdens of (kort) na de bevalling last krijgt van bekkenklachten, dan heeft dat meestal te maken met het verloop van je bevalling. De banden zijn op dat moment te ver opgerekt en dat doet pijn.

  • Stuitligging tijdens de bevalling
  • De persduur
  • Of de verloskundige/gynaecoloog moest duwen op je buik tijdens de laatste fase van je bevalling
  • Een eventuele ingreep: tangverlossing, knip of vacuümpomp
  • Keizersnede

Symptomen van bekkeninstabiliteit na de zwangerschap

Wanneer je last hebt van bekkenpijn na de bevalling zijn de klachten ongeveer vergelijkbaar met bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap. Denk aan een pijnscheut als je opstaat uit bed. Of wanneer je na een lange tijd zitten (in de bioscoop, maar ook thuis op de bank) weer wil opstaan. De meest voorkomende klachten:

  • Pijn rond je stuitje, onderrug, heupen, schaambeen, liezen, bovenbenen of je onderbuik
  • Als je een stukje loopt of langer staat, ervaar je (zeurende) pijnklachten
  • Je bent sneller vermoeid, omdat je regelmatig of doorlopend pijn hebt
  • Problemen met plassen of ontlasting
  • Last van je bekken en/of pijnklachten tijdens de seks

Wil je meer weten over je klachten en wat je daar eventueel aan kunt doen? Met de bekkencheck krijg je binnen tien minuten advies van een geregistreerd bekkenfysiotherapeut.

Let op: dit is een voorlopig advies via internet. Voor een persoonlijk consult moet je uiteraard zelf langs gaan.

Wat kan je doen om de bekkenklachten te verminderen?

Als je tijdens de zwangerschap al last had van bekkeninstabiliteit, weet je dat het verstandig is om je lijf enigszins te ontzien. Dat geldt ook voor bekkenklachten na de bevalling. Het gevoel is niet zomaar weg en je lichaam heeft de tijd nodig om te herstellen. Het is dus allereerst verstandig dat je goed probeert te luisteren naar je grenzen en op de juiste manier tilt en draagt. Gaan de klachten niet vanzelf weg dan kan je volgende oplossingen proberen tegen bekkenklachten:

  1. Bezoek je huisarts en vertel over de klachten. Hij zal nalopen waar het probleem precies zit en kan je doorverwijzen naar een specialist, zoals een bekkenfysiotherapeut of naar cesartherapie (om je houding te verbeteren).
  2. Je kunt speciale oefeningen doen om de spieren in het bekkengebied te verstevigen – de bekende bekkenbodemspieren. Overleg hiervoor altijd met een specialist als je ook pijnklachten ervaart zodat je niets (verder) forceert of overbelast.
  3. Regelmatig bewegen (een stukje fietsen of zwemmen) en afwisselen van positie. Als je de hele dag op één manier blijft zitten of staan, verergeren de klachten. Probeer onverwachte en grote bewegingen te voorkomen.
  4. Geef je lichaam de tijd om te herstellen. Je bent misschien geneigd om meteen van start te gaan, maar het is juist verstandig om kalm aan te doen. Het is niet nodig om kilometers met je baby af te leggen en je mag de huishoudelijke taken die eerste weken of maanden enigszins beperken tot het minimum als het niet lukt. Vraag liever om hulp. Ook traplopen kan je beter even zo min mogelijk doen.
  5. Luister goed naar je grenzen en schrijf eventueel op wanneer je pijnklachten ervaart. Als je naar een (bekken)fysiotherapeut of andere specialist gaat, kan je dit meenemen en bespreken.

Borstvoeding en bekkenklachten

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de relatie tussen het geven van borstvoeding en bekkenklachten. Daar kwam geen eenduidige uitkomst uit. Sommigen zeggen dat je door het geven van de borst langer moet ontzwangeren en dus ook meer last kan hebben van je bekken, volgens anderen maakt het weinig uit. Het devies luidt vooral: luister naar je lichaam en kijk waar jij je goed bij voelt. En overleg bij twijfel altijd met een arts of lactatiekundige.

werk bekkenklachten rechten plichten

Bekkeninstabiliteit na de bevalling en weer terug aan het werk

Wanneer je last hebt van bekkenklachten kan het heel vervelend zijn om weer aan de slag te moeten op je werk.Je lijft protesteert aan alle kanten, maar tegelijk vind je het misschien heel lastig om aan te geven dat het nog niet lukt. Toch is het beter om wel gelijk aan de bel te trekken. Ook als ze protesteren op je werk en beweren dat het ‘nu even niet helemaal uitkomt’. Per slot van rekening komt het jou toch ook nu even niet uit? Onthoud ook: wanneer jij je lijf forceert duurt het nog langer voor je weer aan de slag kan en daar heb je alleen jezelf mee.

De mogelijke oplossingen?

  • Stoppen met het huidige werk wat je doet (zeker als het zwaar werk betreft)
  • Minder uren gaan werken
  • Aanpassingen doen in je werkomgeving

Vaak zal een bedrijfsarts kijken wat de mogelijkheden zijn en met je werken aan een reïntegratieplan. Daarbij is het verstandig om een diagnose te laten stellen bij een specialist. Wil je meer inhoudelijks lezen over de rechten en plichten op je werk bij bekkenklachten? In dit artikel staat alle informatie die je nodig hebt.

Aanrader: Heal Pelvic Pain

Marieke van Schrijfmeeuw wees ons op het volgende boek dat een toevoeging is als je last hebt van bekkenklachten: Heal Pelvic Pain

Heal Pelvic Pain

Heal Pelvic Pain won in 2009 de National Health Information Award. Het boek (Engelstalig) gaat over bekkenbodemklachten en bekkeninstabiliteit na de bevalling of door andere oorzaken. Er wordt dieper ingegaan op de oorzaken en op een behandeling zonder medicijnen of operatie.

Oplossingen zijn bijvoorbeeld veranderingen in je eetpatroon en speciale spieroefeningen of massages die helpen de pijn te verlichten.

Gaan de bekkenklachten ooit helemaal over?

Dat verschilt per situatie. Sommige vrouwen herstellen, ondanks de klachten, relatief snel. Bij anderen duurt het veel langer of komen ze er nooit helemaal meer vanaf. Dat ligt aan je lichaam, de ernst van de klachten en de eventuele behandeling na de bevalling. Je kunt hier vooraf niet altijd wat over zeggen.

Het vervelende aan bekkenklachten na de bevalling is dat je in die periode minder makkelijk rust kunt nemen dan aan het eind van je zwangerschap. Toch helpt het om de pijn te verminderen. Met bovenstaande tips kan je gedeeltelijk zelf al aan de slag. Ook zal je bij ernstige bekkenpijn contact op moeten nemen met een deskundige voor persoonlijk advies.  Heb jij bekkenklachten gehad na de bevalling? Wil je misschien je verhaal delen of heb je een goed boek gelezen dat je anderen ook zou aanraden? Tips over de beste oefeningen of een hele fijne vorm van therapie? Laat het ons weten in de reacties.

Ook leuk om te lezen

4 Comments

  1. Hallo, wat een fijn en compleet artikel over bekkenklachten. Altijd fijn als er aandacht aan wordt besteed. Fijn dat jullie linken naar mijn blog schrijfmeeuw.nl. Ik heb zelf nog altijd bekkenpijn (al 5 jaar) en hoop dat het met de tijd bespreekbaar wordt. Ik deel mijn verhaal graag (vandaar de blog :-)) en ik kan het boek Heal Pelvic Pain iedereen aanraden!
    Groetjes Marieke

    • Redactie Redactie Post author | 17/06/2020

      Ja, je hebt een ontzettend informatief artikel geschreven wat eigenlijk iedereen met (ernstige) bekkenklachten zou moeten lezen. Vol handige tips. Bedankt voor de aanvullende tip van het boek, we zullen het erbij zetten in het artikel.

      Groetjes en sterkte met je bekkenklachten,
      Merel (De Mamagids)

  2. SD SD 16/08/2021

    Hallo, is het perfect mogelijk dat je na je bevalling van 5 maanden dan pas last kan krijgen van een lichte bekkeninstabiliteit? Ik heb de eerste maanden geen last gehad en nu al een tijdje alleen op bepaalde houdingen (op rug in bed, of bij oefeningen yoga) een lichte zeer/druk aan de onderkant rug linkerzijde. Het verdict van de huisdokter was dit vandaag.

    • Redactie Redactie Post author | 21/08/2021

      Om die vraag te beantwoorden, is het handig contact opnemen met de verloskundige en/of vragen of de huisarts je kan doorsturen naar een fysio- of cesartherapeut om je te helpen een goede lichaamshouding te vinden. Die kunnen ook precies zien waar het eventueel door komt. Soms kan het ook komen door een verkeerde (til)houding of belasting van je lijf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids