Bedritueel voor oudere kinderen: 4 tips voor meer slaap

Hoewel kinderen in de basisschoolleeftijd nog altijd zo’n negen tot elf uur aan nachtrust nodig hebben, komen ze daar niet allemaal aan. En dat komt heus niet alleen door tablets of mobieltjes. Om die reden zijn een goed bedritueel en een herkenbaar ritme in hun dagen nog steeds handig, maar hoe pak je dat aan wanneer ze iets ouder zijn? In dit artikel vind je handige tips om het slaapritueel voor oudere kinderen in te vullen en hen beter te laten slapen.

Rust, reinheid en…

Tja, we weten het allemaal, maar zodra je kinderen wat ouder zijn schiet de regelmaat er soms bij in. Ze moeten sporten rond etenstijd, hebben kinderfeestjes die steeds later eindigen en krijgen naarmate ze ouder worden ook meer devices in handen die de nachtrust verstoren. Daarbij wil je zelf mogelijk nog iets aan je avond hebben – wat niet strookt met hun steeds latere bedtijd. Dus hoe zorg je nu dat ze voor het slapen gaan tot rust komen?

Avondritueel voor oudere kinderen

Dat een vast ritme werkt voor kinderen, zie je het best bij kinderen in de baby- tot en met de kleutertijd. Je werkt een vaste volgorde af van badderen, voorlezen, liedjes zingen en ze komen steeds meer tot rust. Praktisch gezien is het vrij makkelijk om dit te organiseren: ze sporten meestal nog niet zo heel laat, kinderfeestjes vinden overdag plaats en na een lange dag zijn ze vaak goed moe. Hoe anders is dat vanaf een jaartje of zeven – laat staan in groep 8? Het avondritueel voor oudere kinderen is onvergelijkbaar en zal je opnieuw moeten vormgeven, al kan je in de basis natuurlijk prima afkijken bij hoe je het ‘vroeger’ deed.

Geen schermtijd voor het slapen

We kennen het allemaal: je weet best dat blauw licht kinderen wakker(der) maakt en dat schermtijd voor het slapen onverstandig is, tegelijkertijd is het afruimen van de tafel vaak een stuk sneller gedaan als je de kinderen even voor de televisie parkeert. Hoe ga je hier nu goed mee om?

Als je het gebruik van schermtijd voor het slapen wil verminderen, kan je meerdere dingen doen:

  • Maak van het af- en opruimen een gezinsactiviteit: hoe sneller je samen klaar bent, des te eerder is er tijd voor iets leuks (zoals een bordspel).
  • Spreek af dat de kinderen televisie mogen kijken tot etenstijd. Willen ze daarna nog ontspannen? Dan kunnen ze een boek pakken of een spelletje.
  • Geen telefoons meer na 18.00 uur: deze levert iedereen in voor het eten.
  • Ga naar buiten – zie: volgende punt.

Beweging

Kinderen vallen gemakkelijker in slaap als ze voldoende hebben bewogen tijdens de dag. Om die reden kan het slim zijn om na het avondeten nog een (korte) avondwandeling te maken met het gezin. Jullie kunnen allemaal je hoofd leegmaken en ontspannen samen in de natuur. Ook is het goed voor de spijsvertering, waardoor kinderen minder last hebben van buikpijn wanneer ze gaan slapen. Gezond én slaapbevorderend dus.

Tijd voor onverdeelde aandacht

Naarmate kinderen ouder worden, gaan ze vaker naar buiten en met vriendjes op pad. De momenten met jou zijn schaarser dan vroeger. Mede daarom is het goed om tijdens het bedritueel onverdeelde aandacht te schenken aan je kind. Liefst zonder haast, zodat ze weten dat er ruimte is om alles te kunnen vertellen. Je kan hierbij een hulpmiddel gebruiken zoals Slaapklets of een dagboekje waarin jullie reflecteren op de dag. Wil je een keer iets anders bespreken? Dan zijn deze kaartjes van Openhartig erg leuk om het gesprek te openen. Een originele manier om elkaar nog beter te leren kennen.

Houd het duidelijk

Met je oudere kinderen kan je dus prima een vast slaapritueel hanteren, dat creëert rust. Denk aan:

  • Douchen, pyjama aan
  • Plassen
  • Tanden poetsen
  • Praten met elkaar over de dag
  • Voorlezen, een rustig spelletje doen of liedje zingen
  • Dikke knuffel en kus

Houd een vaste volgorde aan en maak duidelijke afspraken met elkaar over het lezen voor bedtijd. Mag je kind nog een halfuurtje of zonder limiet lezen? Hoe zit het met de bedtijd in vakantieperiodes? Allemaal zaken om duidelijk af te kaarten, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Kortom, als je graag meer rust en regelmaat creëert is dat rond bedtijd bij oudere kinderen ook prima te doen. Met bovenstaande tips zorg je voor een fijn slaapritueel dat voor iedereen duidelijk is. Hoe gaat dit bij jullie thuis? Vind je het ook weleens lastig om te zorgen voor regelmaat? Gaan jullie vanaf nu ook een wandeling maken na het eten of iets meer letten op schermtijd? Deel jullie tips en ervaringen met ons in de reacties!

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Yuganov Konstantin – Shutterstock

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven