As you like it: Shakespeare in een briljant jasje | Review

Ben je nog op zoek naar een geweldige theatershow om komende tijd met je kinderen naartoe te gaan? Dan moet je zeker naar As you like it: Shakespeare in een modern, maar bovenal hilarisch jasje. As you like it speelt nog tot 8 januari 2023 (Groningen) en is meteen dé manier om je kinderen in aanraking te laten komen met een oude klassieker zonder dat het oubollig aanvoelt.

As you like it

Theater Rotterdam

Circus Treurdier en Toneelmakerij sloegen hun handen ineen en brachten de Shakespeareaanse klassieker naar de eenentwintigste eeuw. Afgelopen zondag (27 november) zagen we dit toneelstuk in Theater Rotterdam. Ik nam mijn dochters van acht en zeven mee, hoewel het stuk vanaf 8 jaar is. Ik kom zo specifiek terug op de leeftijdsgrens.

Waar gaat het theaterstuk over?

As you like it is een romantische comedy in de breedste zin van het woord. Niet alleen hoofdpersonen Rosaline en Orlando zoeken naar antwoorden over de liefde, ook anderen ontdekken dat er misschien toch iets meer is in het leven dan ze dachten.

Rosalinde en Orlando ontmoeten elkaar tijdens een poetry slam. De vonk slaat over, maar echte liefde lijkt onmogelijk. Aan de ene kant wordt Rosalinde namelijk verbannen. Haar nichtje en beste vriendin Celia besluit mee te gaan, op zoek naar Rosalindes vader – die een populaire camping runt in de Ardennen. Ze verkleden zich als man om te voorkomen dat ze worden lastiggevallen. Tegelijkertijd vertrekt Orlando ook thuis, nadat hij een enorme ruzie heeft.

Per toeval komen ze elkaar weer tegen in het bos. Toch twijfelt Rosalinde: is Orlando echt verliefd op haar? Durft ze het aan?

Spelers As you like it

• Alicia Boedhoe
  • Myrthe Huber
  • Wart Kamps
  • Vince van Neer
  • Ellen Parren
  • Peter van Rooijen
  • Dennis Rudge
  • Wessel Schrik
  • Rop Verheijen

Review As you like it

Toetsteen (Peter van Rooijen; oorspronkelijk Touchstone) zet een karakter neer dat zo droog is als Maarten van Rossem, zijn timing is perfect en de zaal lag regelmatig plat. Maar ook de andere karakters spelen fantastisch. Zo zingt Rop Verheijen de sterren van de hemel, weet Ellen Parren een stoere Rosalinde neer te zetten en Dennis Rudge twee geloofwaardige hertogen.

Je hebt het al meerdere keren kunnen lezen in deze review, we waren echt enthousiast. Dit is theater zoals je het wil zien wanneer je kaartjes koopt. Vol humor, levenslessen en -beschouwingen tussen de regels door, passend decor en goede acteurs. Waar ik persoonlijk ook heel blij van word, is dat de verschillende karakters van alles door elkaar spelen. Mannen die hakken dragen of een jurk, vrouwen met plaksnorren – het zijn de dingen die ik onze kinderen graag wil meegeven om een open blik op de wereld te krijgen/houden, om niet te veel te denken in termen van gender. Extra pluspuntje dus!

Leeftijdsgrens 8+

Als eerder gezegd nam ik mijn dochters van 7 en 8 jaar mee. Hoewel ze het allebei echt ontzettend leuk vonden, merkte ik dat veel grapjes langs mijn zevenjarige heen gingen. Wat dat betreft maakt zo’n jaar leeftijdsverschil dan toch best veel uit misschien. Om die reden zou ik adviseren goed naar je kind te kijken, hoewel het voor het plezier dus blijkbaar niks uitmaakt als je de helft van de grappen mist.

Overigens is het echt een leuk theaterstuk om naartoe te gaan met pubers of met alleen volwassenen. Dat zag ik ook in de zaal terug: stelletjes die samen waren gekomen. Die hadden net zoveel lol als wij. Dus wat dat betreft kan je zeker ook gaan zonder kinderen.

Speeldata As you like it

• 4 december 15.00 uur (Kerkrade, Theater Kerkrade)
  • 11 december 14.30 uur (Delft, Theater de Veste)
  • 17 december 19.00 uur (Leeuwarden, De Harmonie)
  • 25-30 december 14.30 (Amsterdam, Internationaal Theater Amsterdam)
  • 4 januari 19.30 uur (Hengelo, Schouwburg)
  • 5 januari 16.00 uur (Arnhem, Stadstheater)
  • 6 januari 16.00 uur (Breda, Chassé Theater)
  • 8 januari 14.30 (Groningen, SPOT)

Hiernaast speelt As you like it een aantal keer op scholen (o.a. Doetinchem, Kerkrade en Alphen aan den Rijn). Meer informatie vind je op de website.

Over De Toneelmakerij

De Toneelmakerij maakt gedurfd, kwalitatief jeugdtheater voor alle leeftijdsgroepen, met liefde voor taal, interdisciplinair experiment en maatschappelijke betrokkenheid. Het jeugdtheatergezelschap speelt in de theaters, in binnen-en in buitenland én zoekt het publiek op in hun klaslokaal, waar de beleving intens en het contact maximaal is. De Toneelmakerij maakt voorstellingen op locatie, werkt in de Amsterdamse wijken en is te zien op verschillende festivals. De Toneelmakerij wil met haar voorstellingen en educatie alle kinderen bereiken, met verschillen in culturele afkomst, gender, beperking, seksuele oriëntatie, religie, sociaaleconomische status, opleidingsniveau en leeftijd. Dit zie je terug in de verhalen die zij vertellen, de acteurs en docenten waar zij mee werken en de educatie-en participatieprojecten die zij maken. Iedereen moet zich thuis kunnen voelen.

Gaan jullie regelmatig met de kinderen naar het theater? Als je ook naar As you like it gaat of bent geweest, laat dan zeker ook even een reactie achter!

We bezochten As you like it op uitnodiging

©Uitgelichte afbeelding: Sanne Peper