Press "Enter" to skip to content

Afvallen na de bevalling? 17 tips die leiden tot succes

Dat je kort na de zwangerschap nog niet helemaal in shape bent, herkennen we bijna allemaal. Dat is ook niet erg, je lichaam moet herstellen van de bevalling en negen maanden hard werken. Maar op een gegeven moment wil je waarschijnlijk wel gaan afvallen nadat je bevallen bent. Hoe doe je dat? Wij verzamelden 17 tips voor je!

Afvallen na de bevalling: wanneer begin je weer?

Vanaf wanneer mag je starten met bewust afvallen na de bevalling?

Als je tijdens de zwangerschap vooral kilo’s aankwam die daarmee te maken hadden (baby, vruchtwater, placenta, extra bloed) dan ben je dat gewicht kort na de bevalling vaak al grotendeels kwijt. Dat scheelt. Maar als je daarna nog wat kwijt wil, dan is het handig om in elk geval de eerste zes weken rustig aan te doen. Je lijf heeft de reserves nu ook nodig voor de borstvoeding. Na die periode kan je op een verantwoorde manier beginnen met afvallen.

Hoe verleidelijk ook, veel middeltjes die je beloven snel slank te worden, zijn niet goed voor je lijf. Of je nu borstvoeding geeft of niet. Bovendien heeft afvallen na de bevalling vooral zin als je op een duurzame manier gewicht verliest en dus over een paar jaar nog steeds op je streefgewicht zit. Onderstaande tips zijn allemaal bedoeld om je te helpen bij het afvallen, zonder dat je daarna weer terugschiet naar boven.

Iets waar je mogelijk wel baat bij hebt, is de Tastea Skintight thee. Niet om zo snel mogelijk gewicht te verliezen, maar vooral om je hongergevoel te minderen. Geef je nog borstvoeding? Overleg dan altijd met je lactatiekundige of huisarts.

Gewicht verliezen als je nog borstvoeding geeft?

Je hoort vaak dat je nog niet mag afvallen als je nog in de borstvoedingsperiode zit. Dat valt echter te betwijfelen. Je kunt prima gewicht verliezen, alleen is het wel belangrijk dat je niet ineens een paar kilo per week afvalt. Liever geleidelijk, zodat je lijf nog reserves heeft om je baby mee te voeden.

Tips om af te vallen na je zwangerschap

Stel jezelf concrete en gezonde doelen

Wat is een gezond gewicht voor een vrouw met jouw lengte? Je kunt hiervoor je BMI berekenen. Nu zegt dit BMI zeker niet alles – de één is bijvoorbeeld gespierder en zou daardoor in de categorie overgewicht vallen, terwijl je dat zeker niet hebt en een ander heeft een heel slanke bouw van nature – maar het geeft je wel een richtlijn. Een gezond gewicht zit voor volwassen vrouwen tussen de 18,5 en 25.

Na de zwangerschap is dit beeld nog iets vertekend. Wanneer je net bevallen bent, ben je ongetwijfeld nog iets zwaarder en val je misschien wel in de categorie overgewicht. Dat is niet erg. Bepaal voor jezelf wat je ongeveer wil bereiken en deel dat op in tussenstapjes.

Voorbeeld
Je bent bevallen en weegt nu 85 kilo. Je streefgewicht is bij een lengte van 1.72 ongeveer 74 kilo (BMI 25). Misschien iets lichter nog, om onder de 25 te komen. Dat betekent dat je elf kilo kwijt moet na je bevalling. Een kilo per maand zou in dit geval realistisch zijn. Als je iets sneller gaat, is dat mooi meegenomen. Maar het is in elk geval haalbaar. Door het op te delen in tussenstapjes van 2,5 kilo kan je jezelf motiveren. Bij elke 2,5 kilo die je verliest, trakteer je jezelf op iets leuks: lunch met vriendinnen, behandeling bij de schoonheidsspecialiste, een nieuw shirtje of de kapper.

Zoek een dieet dat bij je past

Voor de meesten zal het vooral een combinatie zijn van:

  • Gevarieerder eten (meer groenten en fruit)
  • Meer beweging
  • Minder snoepen

Hier hoef je trouwens geen speciaal dieet voor uit te kiezen. Voor sommigen helpt het al wanneer ze een wekelijkse planning maken voor hun voeding. Let erop dat je geen methode kiest die je minimaal acht kilo in twee maanden belooft, want de kans is groot dat je dit vervolgens niet meer volhoudt.

Zorg voor vezelrijke voeding

Een sleutel tot minder snoepmomenten is het kiezen van vezelrijke voeding. Denk daarbij aan volkoren producen, fruit, groenten, noten en havermout. Dit vult beter en zorgt ervoor dat je minder snel toch iets snels te snacken pakt. Probeer vooral te kijken naar wat niet alleen gezond is, maar ook lekker. Zo houd je het makkelijker vol dan dat je met grote tegenzin op een stengel bleekselderij knabbelt en alleen maar kan denken aan chocoladetaart.

Drink voldoende

Nu is dat sowieso belangrijk als je nog borstvoeding geeft, maar bij afvallen na de bevalling hoort ook het verliezen van vocht. En dubbel genoeg bereik je dat het snelst door meer te drinken. Daarbij geeft een gebrek aan vocht soms ook ten onrechte een hongerig signaal af aan je lichaam. Genoeg drinken is dus ook belangrijk als je wil afvallen.

Gun jezelf af en toe iets lekkers

Het kan heel lastig zijn om hier gedisciplineerd mee om te gaan, maar de basis van een gezond voedingspatroon is dat je best af en toe iets kan nemen dat helemaal niet zo gezond voor je is. Denk aan dat etentje met vrienden, een stukje cheesecake of wat chips op zaterdagavond. Dat moet ook kunnen. Door jezelf niet te dwingen tot een streng dieet na de bevalling, voorkom je dat je weerstand op een gegeven breekt en je ongeoorloofd veel snoept.

Eet meer eiwitten om te kunnen afvallen

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een eiwitrijk dieet zorgt voor een voller gevoel. Dus wanneer je meer eiwitten aan je dagelijkse eetpatroon toevoegt, kan dat ook leiden tot gewichtsverlies op de lange termijn. Je kan een eitje nemen bij de lunch, maar eiwitten zitten ook in zuivel, vlees, vis en – in mindere mate – peulvruchten, noten en groenten.

Slaap voldoende

Makkelijker gezegd dan gedaan met een baby in huis. Slaap is waarschijnlijk even het laatste waar je aan denkt en het moederschap is vooral vaak ook vermoeiend. Toch helpt het om je lijf voldoende rust te geven. Lukt dat niet in de nacht? Probeer dan overdag een klein dutje te doen en ga iets vroeger naar bed. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken met je man dat hij de laatste (eventueel gekolfde) voeding voor het slapen gaan doet en jij de nachtelijke (borst)voeding oppakt. Door af te wisselen zijn de gebroken nachten een iets minder grote aanslag op je lijf. En met meer rust val je ook sneller af. Al is het maar doordat je lijf extreem hunkert naar snelle suikers als je moe bent en in uitgeruste staat minder.

Ga lekker bewegen na de bevalling

Dat kan al heel laagdrempelig. Elke dag een stukje wandelen met de kinderwagen is goed voor je baby en goed voor jou. Je krijgt er meer energie van, voelt je fitter en het helpt je aan een gezond bewegingspatroon. Als je daarnaast na de bevalling ook nog een paar uur intensiever gaat sporten zal je merken dat je lijf vanzelf strakker wordt. En dat motiveert ook om je aan je doelen te houden.

Lekkere trek? Zorg voor een voorraadje snoepgroenten in huis

Het voordeel van tomaatjes, paprika en komkommer is dat je er veel van kan eten zonder ook maar een gram aan te komen. Door jezelf bovendien aan te leren eerder een hand tomaatjes te pakken dan iets ongezonds, ontwikkel je betere gewoonten die je op de lange termijn kunt meenemen en die ervoor zorgen dat je straks op gewicht blijft.

Haal wekelijkse boodschappen

Het voordeel van de weekboodschappen voel je niet alleen in je portemonnee, maar ook aan je lijf. Doe ze meteen na je ontbijt, zodat je nog gevuld bent, en minder geneigd bent tot het doen van impulsaankopen. Ga op pad met een lijstje (ook handig als je nog kampt met een restje zwangerschapsdementie) en haal alleen wat daarop staat.

afvallen na de zwangerschap tips

Zoek naar gezondere alternatieven voor je favoriete snack

Toegegeven, ze zijn zeker niet altijd even lekker. Maar soms kan je met een vervangend product toch even genieten van je guilty pleasure.

  • Pizza > bloemkoolpizza (liefst zelfgemaakt)
  • Melkchocola > pure chocolade
  • Patat > zoete aardappelfrietjes uit de oven of Airfryer
  • Roomijs > zelfgemaakt fruitijs, waterijs of een vegan variant
  • Pannenkoeken > havermoutpannenkoekjes
  • Chips > groentechips
  • Koekjes > havermoutvariant

Bedenk ook dat hoe minder ingrediënten een product bevat, des te puurder en gezonder het vaak is. Ga daarom eens langs een boerderij bij jou in de buurt om groenten en fruit te kopen. Of haal meel bij de molen en bak je eigen brood. Hoe minder bewerkingen een product kent, des te beter het voor je is.

Leer etiketten lezen

Tegenwoordig claimen veel producten minder suiker en minder vet te bevatten. Maar is dat zo? En is dat wel nodig? Bij het Voedingscentrum vind je heel veel informatie over het leren lezen van je etiket. Ook leuk: doe deze test en kijk hoe je ervoor staat.

Verklein je porties

Je hoeft zeker niet ineens te halveren, maar door een opscheplepel minder pasta te nemen kom je al best ver. De truc is om na het eten verzadigd te zijn in plaats van vol. Hoe je dat verschil herkent? Rollend naar de bank is te veel, energie hebben om de tafel af te ruimen en vaatwasser te vullen na het eten is verzadigd.

Gebruik liever gezonde vetten in je eten om af te vallen

Je lichaam heeft vetten nodig om te kunnen functioneren. Alleen: niet te veel en ook niet de verkeerde soorten vet. Dus laat de koekjes staan, maar gebruik wel een klein scheutje olijfolie om in te bakken. Dat idee.

Ga lekker schoonmaken

Vind je het lastig om sportief en op regelmatige basis te bewegen? Probeer dan het huishouden te zien als je dagelijkse portie beweging. Voor een intensieve workout maak je de badkamer schoon of schrob je de vloer, wil je het iets rustiger aan doen dan ga je voor het opmaken van de bedden en koken. En onthoud: iets is beter dan niets! Je kunt zo namelijk toch een beetje afvallen na de bevalling, zonder er een speciaal voor moment te hoeven plannen in je drukke en tikje chaotische leven met de baby.

Werk je buitenshuis? Blijf niet stilzitten

Zeker in een kantooromgeving is de verleiding groot om langer te blijven zitten. Maar verstandig is anders. Om gewicht te verliezen na de zwangerschap is beweging verstandig. Dat kan al door even naar die andere collega te lopen of elke pauze een stukje te wandelen. Vergeet ook niet om je eigen lunchgerecht mee te nemen naar je werk. Dat hoeft zeker niet altijd een saaie boterham te zijn en is bovendien voedzamer dan het eten in de kantine.

Probeer af te vallen door bewust te genieten van je eten

Misschien ken je het wel. Je zit moe en onderuit gezakt op de bank en gedachteloos pak je een koekje uit de rol. En nog één. Voor je het weet is de halve verpakking leeg en baal je weer van jezelf dat je zo gedachteloos hebt zitten eten. Dit kan je gedeeltelijk voorkomen door bewust te genieten. Denk maar aan Expeditie Robinson: daar zitten ze soms intens en heel erg lang te genieten van een bananenblad met rijst en stukjes mango. Als zij het kunnen dan moet het jou toch ook lukken? Dus geen beeldscherm voor je neus tijdens het eten, voel, ruik, proef wat je eet en geniet ervan. Op die manier is het afvallen na de zwangerschap in elk geval geen straf!

grappige quote afvallen na zwangerschap motivatie

Met deze 17 tips gaat het afvallen na de bevalling je gewoon lukken! Blijf voor ogen houden dat elke weg hobbels en kuilen bevat en het vast weleens zal misgaan, maar door te blijven vasthouden aan meer beweging, minder snoep en betere voeding, komt het goed. Succes met het behalen van je streefgewicht! En wil je je verhaal kwijt over jouw afvaltraject na de zwangerschap? Heb je aanvullende tips? Of wil je gewoon iets kwijt? We lezen het graag in de reacties!

Ook leuk om te lezen

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids