Heb jij een abonnement voor mobiele telefonie? Vast wel, vrijwel iedere Nederlander heeft dat nu eenmaal. Zonder onze mobiele telefoon kunnen we maar lastig. Wat je vast wel eens hebt meegemaakt is dat je provider je tegen het einde van de looptijd van je abonnement benadert, en je de mogelijkheid geeft om te verlengen. Dat is vaak heel eenvoudig, meer dan ‘ja’ zeggen op een telefoontje of even klikken in een e-mail is er vaak niet voor nodig. Slim om dat meteen te doen is het echter niet. Want juist wanneer je abonnement afloopt, is het moment aangebroken om eens even goed te kijken of je eigenlijk nog wel op de juiste plek zit.
Past het nog steeds bij je wensen?
Een mobiel abonnement sluit je altijd af voor een vaste looptijd. Meestal heb je daarbij de keuze tussen één of twee jaar. De kans is best aanwezig dat gedurende de looptijd de manier waarop je je telefoon gebruikt flink verandert. Misschien belde je twee jaar geleden vooral veel, maar ben je tegenwoordig meer van het appen. Of paste een bepaalde databundel bij het afsluiten van je abonnement prima bij je, maar is hij je nu te groot of te klein geworden. Goed om daar even naar te kijken voor je je abonnement weer gedachteloos verlengt. Doe je dat wel, dan zit je er weer een jaar of twee aan vast, en dat is vervelend.
Voel je dus niet onder druk gezet om meteen wanneer je provider je dat aanbiedt te verlengen. Ook als je abonnement is afgelopen kun je namelijk gewoon blijven bellen, en loopt ook je data gewoon door. Eigenlijk is je abonnement ook helemaal niet afgelopen, alleen de vaste looptijd is voorbij. Daarna kun je er gewoon gebruik van blijven maken, met als extra voordeel dat je vanaf nu per maand op kan zeggen.
Kun je elders goedkoper uit zijn?
Voor je bij je huidige provider verlengt, kijk je niet alleen of je abonnement nog bij je past. Je kunt heel makkelijk verschillende mobiele abonnementen vergelijken van diverse aanbieders, en zien welke deze het goedkoopst aanbiedt. Misschien kun je op deze manier elders wel een stuk goedkoper uit zijn, toch mooi meegenomen.
Bedenk goed wat je precies wilt gaan vergelijken. Wil je een abonnement met toestel, of wil je liever SIM only abonnementen vergelijken? Allebei gaat heel gemakkelijk via een vergelijkingssite. Natuurlijk kan het zo zijn dat je huidige abonnement bij je huidige provider als beste uit de bus komt. Ook dan is je vergelijking niet voor niets geweest; je weet dan in ieder geval dat je nog steeds op de juiste plek zit, en kunt met een gerust hart verlengen.
Liefs, Merel
Schrijf je nu in voor de wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je me al op Instagram?
Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.
©Branislav Nenin – Shutterstock