Press "Enter" to skip to content

Achterwaarts vervoeren tot vier jaar? Lees hier waarom!

Achterwaarts vervoeren van kinderen in de auto ná de babytijd wordt steeds gebruikelijker, ook in Nederland. Maar waarom is het veiliger? Is het een nieuwe ontwikkeling? En hoe werkt het precies voor oudere kinderen?

Achterwaarts vervoeren, een nieuwe ontwikkeling?

Het lijkt wel alsof we een nieuwe trend inzetten met het achterwaarts vervoeren, maar dat is niet zo. Al in de jaren zestig wisten ze in Zweden dat het veel veiliger is om je kind achterwaarts te blijven vervoeren. Ook als hij of zij zelfstandig kan zitten. Het principe komt uit de ruimtevaart: professor Bertil Aldmann die zich realiseerde dat baby’s, net als astronauten, het veiligste vervoerd werden met hun rug tegen de rijrichting in. Daarop zijn de nieuwe regels gebaseerd: achterwaarts vervoeren tot minimaal 15 maanden.

Waarom achterwaarts vervoeren?

De beelden spreken waarschijnlijk voor zich. Samengevat komt het erop neer dat de impact op het nekje van je kind enorm is. Vele malen groter dan wanneer hij achterwaarts vervoerd wordt. Dat heeft alles te maken met de grootte van het hoofd ten opzichte van de totale lichaamslengte: die is bij kinderen in verhouding vrij groot. Op de website van de Consumentenbond kun je bovendien lezen dat de impact op het nekje bij een frontale botsing maar liefst 5 keer zo groot is wanneer je kind voorwaarts wordt vervoerd.

Daarom verandert de Europese wetgeving: nieuwe stoelen moeten voldoen aan i-Size en het daarmee mogelijk maken je kindje ten minste 15 maanden achterwaarts te kunnen vervoeren én met ISOFIX. Achterwaarts vervoer met geïntegreerde airbags in de autostoel mag alleen zolang de airbags zijn uitgeschakeld.

Lees bij Rijksoverheid alles over veilig vervoer en de meest recente regels rondom autostoeltjes.

De Maxi-Cosi RodiFix AirProtect® is voorzien van ISOFIX

Wat houdt i-Size precies in?

Sinds 2013 geldt voor autozitjes de i-Size norm. De belangrijkste punten:

  • Kinderen moeten met deze stoeltjes achterwaarts vervoerd worden tot ze minimaal 15 maanden oud zijn.
  • De stoelen zitten verankerd met ISOFIX; dit vermindert verkeerd gebruik
  • De nieuwe stoelen zijn ingedeeld op basis van lengte en niet langer op basis van gewicht
  • Extra bescherming tegen botsingen van opzij, waardoor deze stoelen een stuk veiliger zijn.
  • Auto’s met een ‘i-Size ready zitplaats’ zijn geschikt voor alle stoeltjes die voldoen aan de normen van i-Size.

Uit recent onderzoek blijkt dat het nog beter is om kinderen ten minste tot hun tweede achteruit te vervoeren (bron).

Veelgestelde vragen en opmerkingen

Ik wil mijn kindje graag kunnen zien. Met deze manier van vervoeren lukt dat niet.

Bevestig een spiegeltje aan de hoofdsteun boven je kind en je kunt gedurende de rit – indien nodig – even oogcontact maken.

Mag ik nog wel blijven rijden met een autostoel die niet voldoet aan de nieuwe eisen?

Ja dat mag. De stoeltjes die aan de oude eisen voldoen zullen echter uiteindelijk uit de schappen verdwijnen en op die manier steeds minder worden gebruikt. Nieuwe stoelen zijn straks verplicht geschikt voor het achterwaarts vervoeren van je kinderen.

Mijn kind heeft lange benen. Dat past toch niet als ze achterwaarts vervoerd moeten worden?

Kinderen zijn zeer flexibel. Daardoor kan je ze langer achterwaarts vervoeren dan je misschien zou vermoeden. Zodra je merkt dat het echt niet meer gaat, kan je stoelen als de Maxi-Cosi AxxisFix Plus draaien en overstappen op voorwaarts vervoeren. Maar ondanks dat raadt Maxi-Cosi wel aan je kind het liefst nog tot zijn vierde achterwaarts te laten zitten.

Kan ik nog wel een tweedehands autostoel kopen?

Het is sowieso niet verstandig om een tweedehands stoel aan te schaffen. Niet iedereen heeft het geld ervoor, maar in dit geval is veiligheid de investering meer dan waard. Behalve dat oudere stoelen niet altijd meer voldoen aan de veiligheidseisen van nu, weet je vaak niet wat ermee gebeurd is. Het advies blijft daarom om toch te kiezen voor een nieuwe autostoel.

Kan je 3 kinderen op de achterbank vervoeren met stoeltjes die onder de nieuwe richtlijnen vallen?

Ja, maar daar moet je auto wel geschikt voor zijn. Alle stoeltjes moeten dan correct worden geïnstalleerd. Vraag voor de zekerheid altijd na bij je babyspeciaalzaak wat mogelijk is en of het nog veilig is.

Veilig vervoer staat voorop bij Maxi-Cosi

Tot 3-4 jaar oud zijn de Maxi-Cosi AxxisFix Plus of de 2WayPearl een hele goede keus. De eerste groeit niet alleen mee met je kindje tot zijn vierde levensjaar, ook is het mogelijk hem bij instappen een kwartslag te draaien zodat je bij het bevestigen van je baby, dreumes of peuter jezelf niet langer in een onmogelijke positie hoeft te manoeuvreren. Hiermee kan je dus ook je kindje lange tijd achterwaarts vervoeren. De 2WayPearl koop je met een apart onderstel (de 2WayFix, die ook geschikt is voor vervoer van je baby met de Maxi-Cosi Pebble Plus). Na die leeftijd is de Maxi-Cosi RodiFix AirProtect® een mooie opvolger.

Zoek je een innovatieve oplossing waarmee je vrijwel in één keer klaar bent na de ‘standaard’ Maxi-Cosi autostoel voor je baby? De Maxi-Cosi Titan Plus gaat mee van 9 maanden tot 12 jaar. Kosten? € 219,00

Het voordeel aan achterwaarts vervoeren

Hoewel onze dochters (2 en 3 jaar) momenteel voorwaarts vervoerd worden, ben ik blij dat de ontwikkelingen niet stilstaan. Soms hoor je nog weleens iemand nostalgisch mopperen: ‘In onze tijd zaten we los en ik leef ook nog!’ Maar volgens mij is ieder kindje dat overlijdt na een auto-ongeluk er één te veel. Ik juich meer onderzoek dan ook alleen maar toe.

Het filmpje waarbij je kan zien welke impact een ongeluk heeft op het lichaam van zo’n kleintje maakte dan ook heel veel indruk op me. Ik wist het niet. Volgens mij zou iedere ouder moeten zien wat de impact is van een verkeerde stoel of verkeerde manier van vervoeren, voor ze een nieuwe stoel aanschaffen. Zo kan je een betere en weloverwogen keus maken.

Wist jij al hoe belangrijk achterwaarts vervoeren is voor je kindje? En wat vind je van deze nieuwe ontwikkelingen en onderzoeken?

Voorafgaand aan dit artikel ben ik uitgenodigd om te kijken in het testcenter van Maxi-Cosi. Hier zagen we met eigen ogen welke impact een botsing met relatief lage snelheid (50 km/u) al op je kindje kan hebben en wat het belang is van een goede autostoel. Bovenstaande betreft geen directe samenwerking met Maxi-Cosi en is geschreven op eigen initiatief.

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons en het onderhoud van De Mamagids een klein handje. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *