Achterwaarts vervoeren tot vier jaar? Lees hier waarom!

Achterwaarts vervoeren van kinderen in de auto tot aan de kleuterleeftijd wordt steeds gebruikelijker, ook in Nederland. Er komen meer autostoeltjes op de markt die dit stimuleren. Maar waarom is het veiliger? Wat zijn de regels? En hoe werkt het precies voor oudere kinderen?

Kinderen achterwaarts vervoeren?

Misschien denk je dat achterwaarts vervoeren een nieuwe trend is, maar dit is allerminst zo. Al in de jaren zestig wisten ze in Zweden al dat het veel veiliger is om je kind achterwaarts te vervoeren. Ook nadat hij of zij zelfstandig kan zitten. Het principe komt uit de ruimtevaart: professor Bertil Aldmann die zich realiseerde dat baby’s, net als astronauten, het veiligste vervoerd werden met hun rug tegen de rijrichting in. Daarop zijn de nieuwe regels gebaseerd: achterwaarts vervoeren tot minimaal 15 maanden.

Waarom achterwaarts vervoeren?

De beelden spreken waarschijnlijk voor zich. Samengevat komt het erop neer dat de impact van een botsing op het nekje van je kind enorm is. Vele malen groter dan wanneer hij achterwaarts vervoerd wordt. Dat heeft alles te maken met de grootte van het hoofd ten opzichte van de totale lichaamslengte: die is bij jonge kinderen in verhouding nog vrij groot. Op de website van de Consumentenbond kun je bovendien lezen dat de impact op het nekje bij een frontale botsing maar liefst 5 keer zo groot is wanneer je kind voorwaarts wordt vervoerd.

Daarom verandert de Europese wetgeving: nieuwe stoelen moeten voldoen aan i-Size en het daarmee mogelijk maken je kindje ten minste 15 maanden achterwaarts te kunnen vervoeren én met ISOFIX. Achterwaarts vervoer met geïntegreerde airbags in de autostoel mag alleen zolang de airbags zijn uitgeschakeld. Maxi-Cosi maakt inmiddels vooral ook stoelen waarin je je kindje vanaf zijn geboorte tot zijn vierde jaar achterwaarts kunt vervoeren, zoals de Mica Eco Pro.

Lees bij Rijksoverheid alles over veilig vervoer en de meest recente regels rondom autostoeltjes.

Wat houdt i-Size precies in?

Sinds 2013 geldt voor autozitjes de i-Size norm. De belangrijkste punten:

  • Kinderen moeten met deze stoeltjes achterwaarts vervoerd worden tot ze minimaal 15 maanden oud zijn.
  • De stoelen zitten verankerd met ISOFIX; dit vermindert verkeerd gebruik.
  • De nieuwe stoelen zijn ingedeeld op basis van lengte en niet langer op basis van gewicht.
  • Extra bescherming tegen botsingen van opzij, waardoor deze stoelen een stuk veiliger zijn.
  • Auto’s met een ‘i-Size ready zitplaats’ zijn geschikt voor alle stoeltjes die voldoen aan de normen van i-Size.

Uit onderzoek (2013 en 2018) bleek dat de meeste ouders hun kinderen onveilig vervoerden. Denk aan de verkeerde autostoel (te groot of te klein) en kinderen wiens riempjes niet stevig genoeg zaten aangetrokken.

Veelgestelde vragen en opmerkingen

Ik wil mijn kindje graag kunnen zien. Met achterwaarts manier van vervoeren lukt dat niet.

Bevestig een spiegeltje aan de hoofdsteun boven je kind en je kunt gedurende de rit – indien nodig – even oogcontact maken.

Mag ik nog wel blijven rijden met een autostoel die niet voldoet aan de nieuwe eisen?

Ja dat mag. De stoeltjes die aan de oude eisen voldoen zullen echter uiteindelijk uit de schappen verdwijnen en op die manier steeds minder worden gebruikt. Nieuwe stoelen zijn straks verplicht geschikt voor het achterwaarts vervoeren van je kinderen.

Mijn kind heeft lange benen. Dat past toch niet als ze achterwaarts vervoerd moeten worden?

Kinderen zijn zeer flexibel. Daardoor kan je ze langer achterwaarts vervoeren dan je misschien zou vermoeden. Zodra je merkt dat het echt niet meer gaat, kan je stoelen als de Maxi-Cosi Titan Plus kiezen en overstappen op voorwaarts vervoeren. Maar ondanks dat raadt Maxi-Cosi wel aan je kind het liefst nog tot zijn vierde achterwaarts te laten zitten.

Kan ik nog wel een tweedehands autostoel kopen?

Het is sowieso niet verstandig om een tweedehands stoel aan te schaffen. Niet iedereen heeft het geld ervoor, maar in dit geval is veiligheid de investering meer dan waard. Behalve dat oudere stoelen niet altijd meer voldoen aan de veiligheidseisen van nu, weet je vaak niet wat ermee gebeurd is. Het advies blijft daarom om toch te kiezen voor een nieuwe autostoel.

Kan je 3 kinderen op de achterbank vervoeren met stoeltjes die onder de nieuwe richtlijnen vallen?

Ja, maar daar moet je auto wel geschikt voor zijn. Alle stoeltjes moeten dan correct worden geïnstalleerd. Vraag voor de zekerheid altijd na bij je babyspeciaalzaak wat mogelijk is en of het nog veilig is.

Het voordeel aan achterwaarts vervoeren

In 2018 bezocht ik een voorlichtingsdag bij Maxi-Cosi. Die maakte veel indruk op me. Hoewel onze dochters (toen 2 en 3 jaar) voorwaarts vervoerd werden, ben ik blij dat de ontwikkelingen niet stilstaan. Soms hoor je nog weleens iemand nostalgisch mopperen: ‘In onze tijd zaten we los en ik leef ook nog!’ Maar volgens mij is ieder kindje dat overlijdt na een auto-ongeluk er één te veel. Ik juich meer onderzoek dan ook alleen maar toe.

Het filmpje waarbij je kan zien welke impact een ongeluk heeft op het lichaam van zo’n kleintje maakte dan ook heel veel indruk op me. Ik wist het niet. Volgens mij zou iedere ouder moeten zien wat de impact is van een verkeerde stoel of verkeerde manier van vervoeren, voor ze een nieuwe stoel aanschaffen. Zo kan je een betere en weloverwogen keus maken.

Wist jij al hoe belangrijk achterwaarts vervoeren is voor je kindje? En wat vind je van deze nieuwe ontwikkelingen en onderzoeken?

Liefs, Merel

Schrijf je nu in voor de wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je me al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons een klein handje. Daarbij doen we regelmatig een donatie aan goede doelen als De Voedselbank, het Alzheimer Fonds of KWF. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Voorafgaand aan dit artikel ben ik uitgenodigd om te kijken in het testcenter van Maxi-Cosi. Hier zagen we met eigen ogen welke impact een botsing met relatief lage snelheid (50 km/u) al op je kindje kan hebben en wat het belang is van een goede autostoel. Bovenstaande betreft geen directe samenwerking met Maxi-Cosi en is geschreven op eigen initiatief.

Uitgelichte afbeelding ©Tipy_Pleydell – Shutterstock

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (40) is alleenstaande moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven